Full version: Vilket träd?
Fanny-Lo
Jag såg ett jättefint träd som jag skulle vilja ha hjälp att identifiera.
Jag såg det från bilen så jag såg det bara "i farten", men det var inte så stort, kanske 3 meter högt och hade lite yvig krona.
Bladverket var väldigt ljust, tyckte det påminnde om lönnens, men bladen såg ut att vara gröna med vita kanter och inte så stora som en "vanlig lönn". Någon som har en idé om vad det kan vara? (det växte i Norrköpingstrakten)

mvh Fanny-Lo
Åsa, mälardalen zon 2
Acer negundo ´Flamingo´ = asklönn


Det fnns fler brokbladiga asklönnar men Flamingo är nog vanligast. Brokbladigheten är en mutation och ofta dyker det upp grenar med helgröna blad, dessa ska tas bort så snabbt som möjligt ifall man vill ha en brokbladig växt.
Fanny-Lo
Ja, det ser ut att stämma! Det är verkligen vackert. Synd att det bara klarar zon 4.. jag bor i zon 5.
pebblelake
CITAT (Fanny-Lo @ 23-07-2008, 11:33) *
Jag såg ett jättefint träd som jag skulle vilja ha hjälp att identifiera.
Jag såg det från bilen så jag såg det bara "i farten", men det var inte så stort, kanske 3 meter högt och hade lite yvig krona.
Bladverket var väldigt ljust, tyckte det påminnde om lönnens, men bladen såg ut att vara gröna med vita kanter och inte så stora som en "vanlig lönn". Någon som har en idé om vad det kan vara? (det växte i Norrköpingstrakten)

mvh Fanny-Lo

Skulle kunna vara en Acer platanoides ´Drummondii´ också,då kan du ha en i zon 5 http://www.rydlingeplantskola.se/?page=favoriter 5. länk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon