Full version: Gråsparv matar unge
Lars-Olof Arvids
Gråsparven har minskat i antal på senare år, men är ännu ganska vanlig i städer och samhällen. Här har en mamma hittat något gott åt en utflugen unge.

[attachment=21690:Gråsparv1.jpg]


Ungen gapar och tigger...

[attachment=21691:Gråsparv2.jpg]


...och får naturligtvis sin munsbit.

[attachment=21692:Gråsparv3.jpg]


Olle

Chamomille
Va gulligt wub.gif Fina bilder.
Mysko
Vilka fantastiska bilder! tummenupp.gif
CillaM
Såna goa småttingar wub.gif Jag blir så varm inombord när jag ser sådana här fina bilder, tack Olle!
Krolliljan
Så fina bilder du tagit. tummenupp.gif
Suz
Fantastiska bilder!! tummenupp.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Tack allihop! wub.gif

Olle
Myosotis
Jättesöta! Gråsparvar är så vackra, folk tar sig sällan tid att titta på dem bara.
KURT
CITAT (Myosotis @ 24-07-2008, 12:22) *
Jättesöta! Gråsparvar är så vackra, folk tar sig sällan tid att titta på dem bara.



En som har tagit sig tid är Göran Bergengren som skrivit boken "Pilfink", visserligen mest om gråsparvens kusin, men den handlar endel om gråsparvar också.
Myosotis
Var du tvungen att tipsa om ännu en måste-ha-fågelbok?!! Som om jag inte hade tillräckligt med fågellitteratur... biggrin.gif
KURT
CITAT (Myosotis @ 24-07-2008, 17:30) *
Var du tvungen att tipsa om ännu en måste-ha-fågelbok?!! Som om jag inte hade tillräckligt med fågellitteratur... biggrin.gif


Den kom ju ut förra året, så den kommer nog snart på rean.
Wilmer
Å så fina bilder Olle! De är så näpna när de är utflugna men ändå bebisar..

Kicki
anne-li i olofstorp
Jättehärliga bilder, jag har förmånen att från min altan se när mamma/pappa fågel matar sina små.
Det roligaste är att när mamma/pappa vänder ryggen till så kan bebis pippi äta alldeles själv och sen piper den så hungrigt när den vuxne fågeln kommer i närheten,,,,
Lurifaxar!
Wilmer
Som hos oss människor då.. rolleyes.gif
Monarda
Gråsparvarna fyller verkligen min trädgård med liv men så matar jag året runt också. Något som förvånat mig lite är dock att dom aldrig häckat i någon av mina holkar. Talgoxe, blåmes och flugsnappare har jag haft men aldrig gråsparvar. Såg att det fanns särskilda sparvholkar typ radhus med flera avdelningar i samma holk så jag funderar på att sätta upp en sådan.

P8050407a.jpg

messermark
Helleduttanej så söt wub.gif önskar jag kunde mata fåglarna men jag får bara äckliga möss och råttor av det och de kommer in i matkällaren och i inglasningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon