Full version: Pagodkornell
Ingrid Zon3
Jag blev väldigt förtjust i pagodkornell, Cornus controversa, efter att ha sett den i Enköping. Jag har inte fått tag i så mycket info än. Härdighet zon I-II(III) verkar anges genomgående men höjden varierar starkt, på ett ställe hittade jag 4 meter på ett annat 8 m.
Är det någon som har erfarenhet av den?

[attachment=21753:Pagodkornell.JPG]
Huggorm
Jag har inga som helst erfarneheter av den, men enligt en amerikansk hemsida för träd jag brukar använda kan den bli än upp till 50 fot, det vill säga 15m. Men det är nog vid bästa möjliga utgångspunkt i ett varmare klimat, i Sverige blir den sannolikt mindre.

http://hort.ifas.ufl.edu/trees/CORCONA.pdf
Thomas Wahlqvist
Hej
Jag har den i zon 1, har läst att den kan vara känslig.
Av de tio träd jag köpte för 4-5år sedan så har detta utvecklats bäst.
Trevligt träd
CillaM
Mmm, väldigt vackert sätt att växa!
Ingrid Zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 25-07-2008, 21:57) *
Hej
Jag har den i zon 1, har läst att den kan vara känslig.
Av de tio träd jag köpte för 4-5år sedan så har detta utvecklats bäst.
Trevligt träd

Thomas, berätta mer, snälla! Hur stort var det när du köpte det? hur stort är det nu?
Tog det nåt stryk av det eländiga vägret i "våras"? Står det soligt? Vad har den för jord? Beskär du det?
(Osv smile.gif)
Thomas Wahlqvist
Den enda beskärningen är att jag tagit bort 2 grenar på stammen.
Den har små frysskador i toppen varje år, 20-30 cm som blir fult, men den repar sig fort.
Jag har mycket väldränerad tomt, och mycket kalk samt relativt torra somrar.
Kvastskftstjocklek när jag köpte och nu är det spadskaftstjocklek på stammen.
Den står soligt i zon 1.
Ingrid Zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 26-07-2008, 16:55) *
Den enda beskärningen är att jag tagit bort 2 grenar på stammen.
Den har små frysskador i toppen varje år, 20-30 cm som blir fult, men den repar sig fort.
Jag har mycket väldränerad tomt, och mycket kalk samt relativt torra somrar.
Kvastskftstjocklek när jag köpte och nu är det spadskaftstjocklek på stammen.
Den står soligt i zon 1.

Och höjden har du nån uppfattning om den? när du köpte den och nu.

Det låter som lite av ett vågspel för mig om den fryser för dig i zon 1, soligt och väldränerat.

Har du något annat litet träd du rekommenderar?
(det är "min" tråd så jag tillåter mig lit OT...)
Thomas Wahlqvist
2meter då 4 meter nu

Kolla zetas trädlista och googla på de du finner där.
Smaksak det där med träd.

Den kanske skall ha ful topp som ung, om det är frysskada är svårt att säga då övriga trädet tycks må prima.
Viburnum
Herregud vilket vackert träd! Tack för tipset....
Ingrid Zon3
Tack, Thomas. Jag har svårt att hitta info om hur fort träd växer. OK att slutstorleken går att hitta men det kan ju vara 50 år eller mer tills dess. Solfjäderslönn är en sån där som tar evigheter på sig och vill man ha ett träd så får man pynta duktigt.

Tackar också för komplimangen å trädets vägnar, Viburnum. Fotot är inge vidare men jag blev helt såld. Stammen är ju super. Dessutom vill jag ha ett träd som silar solen, inte skymmer den och det verkar pagodkornellen uppfylla. Zetas har "bara" satt ++ på den, men ändå.
Järfälla
Enligt boken Växtkomposition så blir Pagodkornellen 7-10 m. Den finns alltså i Enköpings parker, i Drömparken. Där växer den mer som en buske än så länge. Den blir väldigt bred alltså - det är det karaktäristiska draget ju... Zon 2 står det, vill växa i djup mullrik jord i skyddat läge, sol-halvskugga. Verkar främst finnas flerstammigt? Bifogar bild!

Carmensita-rönnen är väldigt litet och fint, blir max 4 m. Sorbus commixta 'Carmensita'. Funkar upp till zon 3. Lysande röda frukter.
Birgittarönnen är också ett rätt litet träd, 5-7 m, med lysande gula rönnbär, och trivs på de flesta jordar, upp till zon 4.
Och ullungrönn är ju ett förtjusande träd, om man lyckas hålla borta hararna... Dock blir det ju högre, typ 7-10 m, vilket ju räknas till litet träd. Sorbus commixta 'Dodong'. Zon 4.
Ingrid Zon3
Tack för tipset Järfälla. Jo, Carmencita står också på listan över tänkbara träd. Liksom Maakia, magnolia, stewartia och, när fantasin tryter, nöjer jag mig med en prydnadsapel smile.gif

Men jag kan tänka mig att sätta ett träd som blir "för stort" i slutlig storlek om det inte växer så fort. Även om det är synd så kan man ju ta ner det när det växt för stort. Allra helst skulle jag vilja ha ett manchuriskt valnötsträd, men inget verkar ju vilja växa under det och det är ju synd. Och det blir ju ändå större.
Järfälla
Jag har fått lära mig av mina lärare att man inte ska fokusera så mycket på slutstorlek på träden, mer se det som en hint om hur fort det växer, och tänka på att rotsystemet också växer där under ungefär motsvarande. Om det anges till 15 m så är ju den siffran gällande "när trädet är 10 år". (Sen varierar ju dessa 15 m säkert 2-3 m åt vardera håll.)

Därför säger vissa att det är bättre att ta ett träd som blir "för stort", så hinner du själv njuta av dess skugga, och rätta växtform, än att ta ett träd med rätt slutstorlek och då få vänta 10-15 år. Bara det inte skadar hus, ledning osv... under uppväxten.

Träd växer ju sakta, det är väl just därför man är så mycket mer noga när man ska välja, och man kan ju tyvärr inte rymma alla sorter man gillar. Men man behöver kanske inte vara så himla rädd att plantera stora träd... Ibland är det vettigare, då får man snabbare den skugga och mikroklimat man är ute efter. I o f s är det mer vanligt att man blir galen på att folk tar ner alla träd när de köper hus. Men är man van trädgårdsmänniska har man ju greppat detta med värdet av träd.

Träd är ju bara 10 år ett enda år... Om de är 6 m om 10 år, så är de kanske 10 m om 20 år. Då står ju också huset kvar. Så jag kan tycka att folk möjligen hakar fast för mycket vid angivelsen av storlekarna, utifrån att det är den höjden man vill ha. Dvs om det är lagom bara just vid 10-årsstorlek är det ju väldigt synd, det är kanske bättre att ha glädje av det även de första 9 åren...

I alla fall finns det olika synsätt, och är man medveten kan man ta detta med slutstorleken lite lättare.

Manchurisk valnöt är ju ett väldigt läckert träd! Om du vill ha det så kör!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon