Full version: Trädidentifiering
pisanggoreng
Hej,

Någon som kan hjälpa mig att identifiera följande (självsådda) träd som nu är inne
på sitt andra år?



Större bild finns att se här: http://dalang.tradgardsblogg.se/20321/
Piccante
spontant skulle jag säga Naverlönn Acer campestre för du har väl inga plataner eller andra lönn-liknande träd i närheten?
Lorangafilm
Visst ser det ut som någon skruvad sorts lönn, närmast jag kommer är en Acer grandidentatum. Den ser ju väldans spännanade ut!
Har den motsatta blad? Det är ju lönnens signum. För att vara mer säkra på att det verkligen är en lönn vi pratar om.
Huggorm
Jag håller med Markus, det ser helt klart ut som en Naverlönn. Och dom självsår sig i sydsvenskt klimat så det är stor chans att det är en sådan.
pisanggoreng
Hej och tack för svaren!

Det är väl som ni säger någon slags lönn. Bladen sitter mycket riktigt mitt för varandra.

Den är ca en meter nu, och jag funderar lite på att gräva upp det och sätta det i en stor kruka till hösten,
för jag vill gärna inte ha ett jättestort träd just där det har frösått sig...
Big Gardener
Det är en lönn och bilden är på ett väldigt ungt skott. På unga, eller juvenila skott som det också kallas, kan blad se väldigt olika ut jämfört med vuxna, eller adulta blad. Därför är det svårt att säga exakt vad det är för lönn med hjälp av denna bild.

Om den är frösådd är det säkraste du kan göra att höja blicken och titta på de lönnar som ligger inom ca 50 meters radie från denna planta. Med 95 % säkerhet kommer den från en sådan lönn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon