CatarinaF
Upptäckte att jag fått något som ser ut som ett larv- eller maskangrepp på mitt ganska nyplanterade körsbärsträd. Det ser ut som om något krypit runt inne i bladen och lämnat spår i form av en svart sträng, som på vissa håll är torkad brun.
Det är ett sötkörsbärsträd som planterades för cirka två månader sedan. Jag har varit noga med att rotvattna.
CatarinaF
Här är en bild på eländet.
flirting.gif
Finns det någon som kan hjälpa mig att luska ut vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Någon minerarfluga antar jag, det finns flera arter minerarflugor och deras larver äter gångar i bladen. Det finns inget man kan göra åt detta när laven är därinne i bladen är de skyddade mot medel. Det gör dock inget att man inte kan bekämpa, skadorna är mera en estetisk skada det påverkar inte växten nämnvärt.
CatarinaF
Så det är en fluga, ingen larv!
Att bladen blir bruna på sina ställen, framför allt i kanterna där jag antar att flugan krupit in, det är ingen fara?
LasseB
Plockade detta från Jordbruksverket
Blad med ljusa spetsar syns tydligt i många höstvete- och rågvetefält. Skadan är orsakad av en fluglarv som gnager gångar (minor) under ytterhuden (epidermis) på bladet. Larven kan ofta kännas i minan. Det är bara yttersta delen av bladet som skadas och resten av bladet är intakt. Inga åtgärder är aktuella.

Mask är det inte för dom lever i jorden inte är det fluga heller för dom är lite för stora för att leva I bladet men larv är det helt klart
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg det är minerarflugans LARV som gör gångarna, det är dock flugan som lägger ägget i bladen.
CatarinaF
Tack! Jag skyller på sommarhettan att jag inte läste noggrannare om larven Åsa. sweatingbullets.gif
Nu kan jag med lugn återgå till hängmattan.
Tack ska ni ha för hjälpen, för den här gången!
Bassam
Provado plus fungera bra och behåller näring, inte farligt för andra ohyra för att andra ohyra använda bara blommor doft, för människa om använda den tre veckor före frukt blir mogna inte s¨farligt.
OBS: om du kan samla skadad bladen och bränna de.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon