Full version: Problem med tomat
mello88
Jag har två tomatplantor (busktomat) på balkongen, och de har växt sig fantastiskt stora och kraftiga, blommar för fullt och har fått flera små gröna tomater som börjat växa. Så långt allt bra alltså, men nu när några av tomaterna växt till sig lite har de fått stora bruna fläckar på sig. De är fortfarande gröna i övrigt, och ungefär 5 cm i diameter. Fläcken är lite mjuk, men det känns inte ruttet eller så. Kan det vara någon sjukdom, eller ohyra? Hoppas att någon förstod min förklaring, har tyvärr ingen kamera så jag kan inte ta någon bild.

Tacksam om någon kan svara!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är själva änden på tomaten som blir brun och insjunken säger jag pistillröta orsakas av kalciumbrist i växten. Kalciumbristen behöver inte uppstå för att men gett växten för lite näring utan ojämn vattning + ojämnt klimat gör att växten tar upp kalcium lite ojämnt. +Vissa tomatsorter är mer benägna än andra att få detta så om du vet vilket namn busktomaten har så kan du ju välja någon annan sort nästa år. +Körsbärstomater tycker jag sällan får detta problem. Detta är ingen sjukdom utan mera ett resultat i att odlingen inte har varit helt optimal. (och balkonger är ofta inget optimalt ställe, ofta sitter tomaterna i för små krukor, det blir för hett om dagarna på många balkonger etc.). Bara att plocka bort de frukter som är dåliga.


Om de bruna fläckarna dyker upp lite här och var på frukterna kan det vara potatisbladmögel men då brukar ju även bladverket bli drabbat och det låter det ju inte som det är.
mello88
Tack för svar! Du har nog rätt! Jag har söderbalkong, så trots att jag vattnar ofta hinner de ofta torka upp under dagarna. Kan det hjälpa att flytta krukan till ett skuggigare ställe?
Åsa, mälardalen zon 2
Nu kommer en svalare period så du måste nog inte flytta växterna just nu men om det kommer en varm period kan du ju flytta dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon