Whiskuchi
..i så fall: vilken sort (jag har aldrig sett någon med dessa färgerna), och vad tusan gjorde den i ett äpple? confused.gif
[attachment=22418:nyckelpigaellervad.jpg]
amaira
Vad den gör i äpplet vet jag inte, men nyckelpigan heter ögonfläckig nyckelpiga, Anatis ocellata.
Det finns över 60 arter av nyckelpigor i Sverige.
Whiskuchi
Då har jag lärt mig något nytt idag också, märkligt att jag aldrig sett någon sådan nyckelpiga förut smile.gif
myrtille
Jo, jag har läst att på sensommaren behöver nyckelpigor lagra socker inför vintern. Därför ser man dem ofta på skadade frukter.
Piccante
CITAT (Whiskuchi @ 08-08-2008, 20:26) *
Då har jag lärt mig något nytt idag också, märkligt att jag aldrig sett någon sådan nyckelpiga förut smile.gif

Den verkar vara vanlig i år. Tidigare har jag inte sett den heller men när jag var ute senast och skulle fotografera så besökte jag min vanliga fjärilsbiotop och såg minst 2 av denna nyckelpiga.
Myosotis
Jag har också haft besök av dessa nyckelpigor, kan inte minnas att jag sett dem tidigare år.
amaira
CITAT (myrtille @ 08-08-2008, 20:53) *
Jo, jag har läst att på sensommaren behöver nyckelpigor lagra socker inför vintern. Därför ser man dem ofta på skadade frukter.


Tack Myrtille! smile.gif Nu vet jag det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon