loh
Jag har ett Ingrid Marie och tyvärr upptäckte jag igår kväll att en rätt stor gren fläkts upp i stormarna...
Grenen var nästan av och mannen hann dra av den innan jag hann såga. Det är uppfläkt 10-15 cm, men ganska ytligt. Ska jag låta det vara eller försöka "jämna till"? Det är längst ut som det är lite ojämnt, mest barken tror jag.
Frågar oxå om man kan göra något med äpplena. Det var rätt många, men de är ju omogna än.
Pius
Jag har samma problem med mitt plommonträd som har blåst sönder, två stora grenar har gått av. Men vi sågade av så det blev en jämn yta, annars är det nog risk för att det ska ruttna eller nåt.

Äpplena tror jag inte du kan göra något av.
Pius
Madeleine1
Har du möjlighet att lägga in en bild så är det lättare att råda? smile.gif
loh
Har haft svårt att förminska bilden, trodde jag hade lyckats, men det gick ändå inte...
Jobbar på det!
gasabäck
På mitt äppelträd har också en gren slitits av, antingen av vinden eller av tyngden från äpplen. Det är dessutom inte ett gammalt träd utan rätt nytt och grenarna är inte så starka. Jag köpte trädbalsam. Jag skar bort det som var sönderrivet och jämnade till "såret". Sedan strök jag på trädbalsam. Och hittintills ser det ut att ha gått bra. Jag har provat trädbalsam förut med gott resultat. Både på äppelträd och pil.

Hälsn
Marie i Gasabäck
KURT
CITAT (gasabäck @ 17-08-2008, 18:06) *
På mitt äppelträd har också en gren slitits av, antingen av vinden eller av tyngden från äpplen. Det är dessutom inte ett gammalt träd utan rätt nytt och grenarna är inte så starka. Jag köpte trädbalsam. Jag skar bort det som var sönderrivet och jämnade till "såret". Sedan strök jag på trädbalsam. Och hittintills ser det ut att ha gått bra. Jag har provat trädbalsam förut med gott resultat. Både på äppelträd och pil.

Hälsn
Marie i Gasabäck



Det enda sättet att konstatera om det verkligen "gått bra" med en viss behandling av skadeytan är att såga itu trädet och "obducera" det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon