Mattsson
Hej! Undrar om den här frågan hamnar på rätt avdelning, men jag provar här...

Jag har fått en gammal fin trätunna, med vidjor som håller om den istället för stålramar. Tror att den använts till att förvara spannmål i, men jag vet inte säkert. Tänkte ev ha den till vattentunna och samla regnvatten i den, om den nu håller tätt för det (den ser ut att kunna bli tät om den får bli genomfuktad).

Min fråga är nu hur jag kan behandla den så att den håller sig så bra som möjligt? Ska den behandlas öht? Vad är bästa vinterförvaring? Kan den stå utomhus, upp och ner, under presenning?

Goda råd mottages tacksamt!
uno
Fyll på med vatten, den tätar nog snart. På vintern har jag vatten i tunnan någon dm. under tunnans tjocka midja. Vattnet kan då vid frysning expandera uppåt. Låt aldrig tunnan vara utan vatten den spricker gärna då.
Fågelvägen
Vi har ett par begagnade vintunnor av ek. Vi har inte tjärat eller oljat dem. De ser ut att må bra!
Under sommaren håller vi tunnorna fyllda med vatten, också under torrperioder. Annars gistnar de och det tar tid att få dem täta igen. När de är i användning står de på några tegelstenar, inte direkt på marken. På hösten, innan vattnet fryser till, välter vi dem upp och ner på tegelstenarna, utomhus alltså. Ingen presenning - man ska kanske inte stänga in fukten?
Det värsta man kan göra med en trätunna är att glömma att tömma den när vintern kommer - eller tro att det inte ännu blir vinter. Isen spräcker den obönhörligt. Också unos knep tycks fungera, men då får man säkert passa på så höstregnen inte fyller på över midjan på tunnan.
Platinum
http://www.ekfat.com/tradgarden.htm
Mattsson
Åh, jag fick svar till slut! Stort tack för era tips!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon