Full version: Torka valnötter?
Strit
Hej,
Jag har ett stort Valnötsträd och brukar få ca 1000 nötter varje år. Har de senaste åren försökt torka dem på olika sätt men hur jag än gör så ruttnar/möglar de...?
Jag har testat i svag värme i ugn. utlagda i rumstemp, liggandes utomhus, liggandes i garaget.... Hur jag än gör blir det fel. Har du något "recept" ? Skulle vara kul att bjuda på egna nötter till jul i år.
Bassam
Det är min fråga, är de mögla eller ruttna inne i frukten eller ute:
1 är det ute det är lätt, bara lägga frukter i vatten som blandad med bikarbonat eller med Atamon några dagar, sedan lämna de i platsen som varm och luftigt.
2 är de inne i frukten:
- Ska börja från nu samla alla skadad frukten och bladen och grenar sen bränna de.
- Samla alla ogräs och gräs under träd och bränna dem.
- Plöja marken under träd , för att dö alla generationen som ska komma nästa år.
- Vattna med vatten som blandad med Bekarbonat eller Atamon.
- Föröka spreja träd med vatten som blandad med mjölk en gång på hösten nästa gång före blommor knoppar öppna tredje gång när frukten börja.
- Obs: det är svårt, men hjälper mycket.
- H: Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 21-08-2008, 20:28) *
- Plöja marken under träd , för att dö alla generationen som ska komma nästa år.

Undrar vad trädets rötter skulle tycka om det?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-08-2008, 20:48) *
Undrar vad trädets rötter skulle tycka om det?

inget märkligt - man plöjer ju i alla fruktodlingar, doik inte så djupt att rötterna skadas....
Strit
Tack Bassam för ett uttömligt svar!

Hmmm... Nu är det ett år sedan senast men visst var det nötternas utsida som var mögliga...

Vad är det som gör det ? Vad är det som försvinner med Bekarbonat ? Är Bekarbonat samma sak som Bikarbonat ? Har inte hört talas om det första.
Var köper jag det ?
Bassam
: det är vanliga bikarbonat eller Atamon som säljas i vanligt mat affär.
H: Bassam
Sommartorparn
CITAT (Bassam @ 23-08-2008, 15:19) *
: det är vanliga bikarbonat eller Atamon som säljas i vanligt mat affär.
H: Bassam


Men hallå, bikarbonat och atamon är ju inte alls samma sak!?
slap.gif
Strit
Hoppsan...

Vad är det jag skall försöka utrota ? Är trädet sjukt eller är det något som växer/lever "på" trädet som skall tas bort?
CillaM
Mögel är ju en naturlig reaktion på något som ligger lite för fuktigt och mörkt, ett vanligt rum kan vara för fuktigt så kanske du kan lägga dom utspritt på ett lakan vid ett element. Fruktköttet måste naturligtvis bort helt men det har du väl redan gjort. Jag har torkat en hel del valnötter och de har aldrig möglat. Alltså, fruktkött bort, tvätta valnöten och torka noggrant. Sedan torrt, rejält torrt.

Och det är inte själva trädet som möglar så några ingrepp på det eller i jorden nedanför behövs inte!
Platinum
Jag tror som Cilla att det är luftfuktigheten som ställer till det för dig då du ska torka dina nötter. Ovanpå en värmekälla kan vara idé att testa, ex.vis på ett element.

Om man ska torka frukter av olika slag i ugn så krävs det god cirkulation för att det inte ska bli kondens och frukten blir kokt istället för torkad (jmf med erfarenheter av att torka svamp, äpplen i vanlig ugn).

Och nä ditt träd är nog inte sjukt. Vad jag förstod så får du problem med dina nötter efter att de skördats?
Strit
Nötter och skalet är jättefina när de trillar ner.

Ok. jag har ju inte direkt torkat av dem på utsidan. Problemet är att jag har nötter till en hel fabrik i mitt träd så att lägga dem på elementet kommer bli stökigt.

Kan det fungera om man torkar av dem och lägger dem i varmluftsugn med luckan öppen och låg temperatur ? Hur vet jag när de är "torkade" ? Hur lång tid kan det ta?
ingrids
Skulle vilja dubbelkolla en sak med dig som jag inte riktigt tycker framgår, men det är möjligt att det liksom varit givet i hela diskussionen och jag bara slår in öppna dörrar. Visst tar du bort fruktköttet som Cilla skriver om? "Utsidan" på det som faller ner är inte samma som skalet på nöten, nöten är kärnan i frukten.
Sne4
CITAT (Strit @ 26-08-2008, 10:28) *
Nötter och skalet är jättefina när de trillar ner.

Ok. jag har ju inte direkt torkat av dem på utsidan. Problemet är att jag har nötter till en hel fabrik i mitt träd så att lägga dem på elementet kommer bli stökigt.

Kan det fungera om man torkar av dem och lägger dem i varmluftsugn med luckan öppen och låg temperatur ? Hur vet jag när de är "torkade" ? Hur lång tid kan det ta?

Det borde fungera. Max 50°C brukar man ha när det gäller att torka frukt och liknande. Jag brukar lägga en grytvante el. liknande som stopp så att luckan inte stänger helt när jag torkar frukt och svamp. Har dock aldrig provat att torka nötter - men det är väl aldrig fel att provsmaka en då och då så att du vet hur torra de är?
Strit
CITAT (ingrids @ 26-08-2008, 11:24) *
Skulle vilja dubbelkolla en sak med dig som jag inte riktigt tycker framgår, men det är möjligt att det liksom varit givet i hela diskussionen och jag bara slår in öppna dörrar. Visst tar du bort fruktköttet som Cilla skriver om? "Utsidan" på det som faller ner är inte samma som skalet på nöten, nöten är kärnan i frukten.


Ja det är skalade när jag försöker torka dem. De ser ut precis som de Piff och Puff äter 000.gif
Kan jag få det som man skall äta att se ut och smaka precis som de jag köper i affären ? Eller är det så att de är torkade på något speciellt sett typ rostade?
ingrids
Ville som sagt bara dubbelkolla utifrån min egen förvirring över vad som är en utsida ... Jag tror inte att de man köper är rostade, däremot får jag genast visioner av varma rostade valnötter, stilton och portvin innocent.gif
Just det här med ånga, hur mycket lucka man ska ha på glänt och sån't där tycker jag är bökigt när man torkar i ugn. Har dock aldrig använt varmluftsfunktionen, vilket ju känns smart nu när du säger det. Särskilda torkar, typ svamptorkar, löser ångan med fläktsystem och har du massor med nötter kanske det är värt 600 spänn (finns ofta begagnade på blocket också).
yaowsa
Hej.
Försöker sparka igång den här tråden igen, trots att det var länge sedan någon skrev.

Jag måste ju fråga hur farao man "skalar" dem, så som ni säger att man ska göra?
De är ju en grön oval boll och om jag tar en kniv och skär/skalar så kommer ju "allt" med. Krossar jag den lätt så samma där. Det blir ju bara mos i princip att försöka pilla ut kärnan?

Det här hårda skalet som är i affären, som man krossar om man köper dem "oskalade", är inte det den gröna utsidan? Har jag kanske plockat dem för tidigt.
Hoppas ni kan förklara,

Mvh Yaowsa
Myosotis
Det låter som om du har plockat dem för tidigt, ja. Man brukar väl låta dem trilla av av sig själva. Det gröna är utanpå det hårda bruna skalet som är ytterst på nötterna i affären. Är de mogna så lossnar det.

Sen är jag nog rätt tveksam till att torka valnötter överhuvudtaget. Även köpenötterna härsknar, får svarta prickar (mögel?) eller kryp. Det bästa är nog att frysa dem, men de har härsknat för mig i frysen också. Jag tycker det är en färskvara som man njuter av på hösten och så länge de nu håller sig.
ajsa
I min familj brukade vi plocka nötterna allt eftersom de trillade ner. Gröna skalet skulle helst ha blivit brunt så man lätt kunde gnugga bort det. Sen torkades nötterna i pannrummet i källaren, på ett hönsnät uppspänt på en träram. I slutet av november brukade de vara torra och de höll sedan i flera år.
KRT
Jag tycker valnötter är ungefär som (häst)kastanjer, när frukterna öppnar sig av sig själv (på marken el trädet) då är de färdiga....
Men hur man får dem att hålla vet jag inte - tänkte ge mina till ekorrarna så jag ska hänga ut dem nu när det blivit kyligt och jag misstänker att de går åt så jag inte behöver tänka på hur de ska hålla sig laugh.gif
Waser
Hej,
Ser att ni diskuterar torkning av valnötter.
Vi bor strax nordost om Stockholm och har ett valnötsträd sedan 20 år. Det började med en pinne jag fick av en kompis, pinnen glömdes bort men efter några år blev det ett lite träd som sedan tre år ger valnötter. Första tre åren ca 200-300 st men i år blir det nog ett tusental. Har prövat oss fram med torkningen eftersom vi också drabbats av mögel på skalen. Kommit fram till att det som funkat för oss är att samla ihop dem vartefter de ramlar ner, ta bort gröna skalet, skrubba av nötterna lite snabbt i vatten för att få bort det mesta av fibertrådarna. Sedan lägga dem på ugnsgaller och in i varmluftsugn med luckan på glänt (osthyvel), 50 grader, ca 2 tim. Själva valnöten är inte torr o krispig efter detta men får ligga o ”eftertorka” på ett bord. Efter några veckor smakar de som köpenötter och är goda. Hittills har vi inte haft problem att spara dem i rumstemperatur fram till jul då vi frossar.
Hygge
Vi väntar tills de trillar ner, och sedan tvättar vi dem. Lägger dem på tidningar så de får rinna av. Sedan lägger vi dem i fönstret så de torkar. Därefter i en burk. Det har alltid fungerat, och vi tar hand om tusentals nötter om året. Trädet är lite över 60 år så det blir både till oss och kajorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon