Chamomille
Vi gick en liten promenad i morse i solskenet för att se om det fanns svamp. Och det gjorde det. biggrin.gif
Dessa hittade vi.

[attachment=23136:Svampar.jpg]

Sen undrar jag vilka soppar vi har hittat. Någon som vet? Själv tror jag att de flesta är stensoppar, fast inte alla... Det är ju 2 st som inte har knubbiga fötter.

[attachment=23137:Soppar.jpg]

Är det här fårtickor? Vad gör ni med dom?

[attachment=23139:Fårticka.jpg]

Hoppas ni kan hjälpa thanks.gif
*Stintan*
Tror det är brunsopp om det är dom till höger du menar. Resten är ju stensopp vad jag kan se.

Fårticka eller några (dom vitaste) kan vara brödticka. Det enda jag vet är att det bör vara unga exemplar som lämpar sig bra som blandsvamp, gamla exemplar blir beska. Lär påminna om taggsvamp i smaken.
Chamomille
Stintan, det är dom näst längst till höger samt dom längst till höger jag funderar över. Har lite svårt att hitta exakta bilder i min bok. Fast ätliga är dom väl i alla fall..? Den ovanför de andra ska jag inte äta sleeping.gif
Alla tickorna satt tillsammans, så det är i alla fall samma sort. Ska kolla i boken på brödticka. smile.gif
*Stintan*
Ja dom näst längt till höger är absolut Karl-Johan (stensopp). Kolla om du drar bort lite av hattens bruna om köttet är rödbrunt närmast under likaså är ådringen på foten vit.
Chamomille
Okej, tack för det. Då blir det till och svulla svamp ikväll biggrin.gif
Det är inte brödticka. Alla är bruna..
*Stintan*
Ok. Låter gott med lite svamp till kvällen, måste nog ge mig ut och se om jag hittar något. biggrin.gif
amaira
Ja nu finns det otroligt mycket stensopp ute i markerna. Liksom stolt fjällskivling. Verkliga mängder.

Om jag tittar på bild nr 2, så kan jag först säga med säkerhet, att det är bara att äta upp alla sopparna med god aprit och utan oro. Flertalet är definitivt stensopp, och jag tror att alla är det, utom den högst upp som ligger på tvären, för där har du en aspsopp. Den är också ätlig men långt ifrån lika fin och god matsvamp som stensoppen.

De soppar som kan vara farliga (eller dess förväxlingssvampar) finns inte med bland dina. Detär soppar med röda rör och rött på foten som man ska akta sig för. Resten av sopparna vi har i Sverige är ätliga utom gallsoppen, som man inte äter frivilligt, för den smakar så illa. Får man med en sådan, har man förstört hela svampmåltiden.

Jag ser ingen gallsopp bland dina.

Bland stensopparna finns det flera olika arter, alla lika goda och fina matsvampar. Det kan vara det du reagerar på, när du tycker att vissa ser lite olika ut.

Ingen stensopp blånar när vid beröring eller när du skär i den. Det gör däremot brunsoppen en smula. Och aspsoppen, ja det blåa syns till och med på ditt foto, längst ner på aspsoppens fot.



Chamomille
Jahaa. Det är aspsopp vi har plockat. Jag trodde det var rutsopp wink.gif Den blev blå i foten, eller rättare sagt den var blå när vi plockade den. Tack för hjälpen, då behöver jag inte oroa mig för att vara död i morgon när jag vaknar pga svampförgiftning giggle.gif
Det blev i alla fall ca 2 liter rensad svamp smile.gif

Stintan (och alla andra), ge dig ut i skogen - det verkar finnas mycket svamp just nu. yes.gif
eden
Tog en tur med hunden, detta är resultatet yes.gif
Inte helt fel att ta med sig hem biggrin.gif
Hans i Värmland
Ett inlägg till om svamp.
ÄT ALDRIG SVAMP DU INTE VET EXAKT VAD DET ÄR, CHANSA ALDRIG.
De flesta av dina svampar ser ut att vara stensopp och den är god.gallsoppen smakar galla men är inte giftig,
men det finns fler soppar att vara rädd för men de är som sagt röda i rören och sällsynta.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns massor av stensopp iår, har plockat 2 1/2 korgar(ca 15liters korgar) bara idag. Att rensa svampen är dock inte lika kul som att plocka. Kantareller är det dock ont om iår, jag har flera ställen där det brukar växa men det har varit tomt iår.
amaira
CITAT (Hans i Värmland @ 23-08-2008, 22:20) *
ÄT ALDRIG SVAMP DU INTE VET EXAKT VAD DET ÄR, CHANSA ALDRIG.


Kan bara skriva under det du säger Hans. Jag var inte särskilt tydlig med det.

Det finns vansinnigt giftiga svampar, som dessutom beter sig riktigt lömskt, och kan vara svåra att skilja från andra matsvampar.

De man blir "snabbt magsjuk" av, brukar sällan tillhöra de farliga, de har "bara" gett en "matförgiftning". Det är svamparna med cellgifter som är riktigt lömska, som smygande kan förstöra njurar och lever. Symtomen kan komma (eller återkomma) först senare efter flera dagar, och då är det för sent. Överlever man är det dialys som gäller resten av livet, eller transplantantion.

Så akta er för okända svampar.

De riktigt giftiga är inte så väldigt många - de kan vara värda att lära sig innan man ger sig ut med svampkorgen.

Sopparna är dock en lugn och ofarlig grupp att börja med. Det går bra att göra misstag, man överlever. Tittar man efter de röda rören, (och rött på foten) så kan man vara trygg.
Chamomille
CITAT (Hans i Värmland @ 23-08-2008, 22:20) *
Ett inlägg till om svamp.
ÄT ALDRIG SVAMP DU INTE VET EXAKT VAD DET ÄR, CHANSA ALDRIG.
De flesta av dina svampar ser ut att vara stensopp och den är god.gallsoppen smakar galla men är inte giftig,
men det finns fler soppar att vara rädd för men de är som sagt röda i rören och sällsynta.

Ohh ja, det är ju därför jag frågar. Det är min sambo som plockar (och jag nu mer) allt som ser "gott ut". Men nu har jag klart för mig vilka svampar vi har plockat. Ingen giftsopp här inte. Fast det vet man int... sleeping.gif


Skoja bara.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 24-08-2008, 10:28) *
Ohh ja, det är ju därför jag frågar. Det är min sambo som plockar (och jag nu mer) allt som ser "gott ut". Men nu har jag klart för mig vilka svampar vi har plockat. Ingen giftsopp här inte. Fast det vet man int... sleeping.gif
Skoja bara.


kanske ska ta en tur då... wink.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 24-08-2008, 10:58) *
kanske ska ta en tur då... wink.gif

Ja a.

CITAT (eden @ 23-08-2008, 21:42) *
Tog en tur med hunden, detta är resultatet yes.gif
Inte helt fel att ta med sig hem biggrin.gif

Hmmm... Dom där ser goda ut!
Chamomille
CITAT (amaira @ 23-08-2008, 13:57) *
Ja nu finns det otroligt mycket stensopp ute i markerna. Liksom stolt fjällskivling. Verkliga mängder.

Om jag tittar på bild nr 2, så kan jag först säga med säkerhet, att det är bara att äta upp alla sopparna med god aprit och utan oro. Flertalet är definitivt stensopp, och jag tror att alla är det, utom den högst upp som ligger på tvären, för där har du en aspsopp. Den är också ätlig men långt ifrån lika fin och god matsvamp som stensoppen.

De soppar som kan vara farliga (eller dess förväxlingssvampar) finns inte med bland dina. Detär soppar med röda rör och rött på foten som man ska akta sig för. Resten av sopparna vi har i Sverige är ätliga utom gallsoppen, som man inte äter frivilligt, för den smakar så illa. Får man med en sådan, har man förstört hela svampmåltiden.

Jag ser ingen gallsopp bland dina.

Bland stensopparna finns det flera olika arter, alla lika goda och fina matsvampar. Det kan vara det du reagerar på, när du tycker att vissa ser lite olika ut.

Ingen stensopp blånar när vid beröring eller när du skär i den. Det gör däremot brunsoppen en smula. Och aspsoppen, ja det blåa syns till och med på ditt foto, längst ner på aspsoppens fot.

Japp. Tack. Men man undrar ju. Jag är ganska feg vad det gäller svampar... wink.gif
vildvittra
kanske inte populärt att tipsa om andra forum
men jag tar konsekvenserna och gör det nu smile.gif
www.svampguiden.com -där kan man lägga upp svampbilder och få expertsvar (och svar från övriga glada amatörer) smile.gif
härligt med all karl johan!den ljusaste Karljohansoppen som fanns på bilden kallas ibland sommarkalle, eller tallkalle för att den dyker gärna upp på tall-rika ställen smile.gif
Chamomille
CITAT (vildvittra @ 24-08-2008, 18:32) *
kanske inte populärt att tipsa om andra forum
men jag tar konsekvenserna och gör det nu smile.gif
www.svampguiden.com -där kan man lägga upp svampbilder och få expertsvar (och svar från övriga glada amatörer) smile.gif
härligt med all karl johan!den ljusaste Karljohansoppen som fanns på bilden kallas ibland sommarkalle, eller tallkalle för att den dyker gärna upp på tall-rika ställen smile.gif

Jahaa... Tack för tipset.
Maxirolisa
Måste nog ut jag med. Här är det inte lika mycket kantareller som Stensoppar.


Man blir ju bara sugen på mer. Tur att det är två veckor kvar på semestern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon