Full version: Nytt äppelträd?
pleximaster
Förra hösten planterade jag ett nytt fint Ekeröd. Det fick kräfta och igår tog jag bort det. Har läst att Ekeröd är känsliga speciellt på lermark som vi har. Jag vill nu ersätta trädet med ett nytt. Viktigast är att det får höjd och karaktär som passar i en gammal trädgård, frukterna är sekundära.

Några förslag på sorter och hur jag undviker att få kräfta på nästa träd. Vi har ett par gamla träd som har mindre angrepp men de kan nog leva många år till vill inte ta bort dem.

mvh plexi
Sommartorparn
I väntan på Cillas uppdykande på forumet tipsar jag om några av hennes tidigare inlägg om detta. Kolla också på hennes hemsida om att plantera på kulle, vilket är en bra sak när man har lerjord.

PS. Sorry det blir inga länkar. Forumet är outhärdligt långsamt....
Cilla
Titta på äppelträdet Filippa, det får sällan kräfta. Blir inte så högt men har karaktär av vimsig dam eller yngling som slänger med hårtestarna men har full kontroll under blomningen, som är mycket stadig på sorten med stora, starka blommor i överdåd. Frukterna kommer på långa fruktspjut, därav karaktären av vimsighet...

En annan sort som visserligen inte är lika stark mot kräftangrepp som Filippa men som tillhör de mindre känsliga är Aroma och systerträdet Amorosa med röda frukter.
Jan af Lisö
Vad är Ekeröd för sort, känner inte igen det ?
Sommartorparn
Utgår från att det gällde ett Åkerö-träd.... flirting.gif

Visste väl att Cilla skulle ta sig an frågan.....
Men, Filippa kanske inte trivs i den skånska blåsten?
(Vi har diskuterat detta förut och då har du kommit med fler förslag, en tråd som jag just nu inte hittar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon