Full version: Havsörn
Anma
Vi har förmånen att bo sommarhalvåret på ett ställe där havsörnarna flyger ovanför huvudet. Häftig känsla med denna jättefågel så nära att man hör suset vid vindslagen...

På våren syns de dagligen, men under sommaren inte alls. Har vi missat dem eller drar de längre ut i havsbandet under den varmaste perioden?

Någon som kan denna fågelns beteende?

Kuriosa: Som mest har vi sett 9 stycken havsörnar ovanför ängen på ön -samtidigt. Det var häftigt!
Azur
Wikipedia säger att de delvis flyttar och vissa kan dra ned mot mellaneuropa, men många stannar över vintern.

Den här kartan visar områden där de bara häckar (grönt), övervintrar (blå) eller stannar året runt (mörkgrönt).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Haliaeet...bicilla_dis.PNG
Anma
Tack för svar! Då är det så att de bara häckar hos oss, enligt kartan. Det förklarar saken! smile.gif

Edit: Eller inte! Såg vid närmare eftertanke att vårt område är ju mörkgrönt! Fick för mig att jag bodde i finland, tydligen... hehe...
Då ska de ju finnas kvar här hos oss hela året, får sätta på mig örnögonen.... smile.gif
Lars-Olof Arvids
Jag får väl tillägga att havsörnen även häckar i Vänern, vilket inte framgår av kartan. Därifrån är det inte långt hit till Västkusten, så det är nog bara en tidsfråga innan den åter häckar här efter drygt hundra års frånvaro. Det skulle vara häftigt! Havsörnar brukar hålla till här i fjordarna varje vinter, och på senare år har de dröjt kvar allt längre framåt våren.

Olle
Azur
Tänkte bara berätta att vårt hus blev överfluget av havsörn både igår och idag. Väldigt roligt att se dem, huset ligger i upplands inland, så havsörnar är inte vardagsmat! biggrin.gif
Anma
CITAT (Azur @ 01-09-2008, 20:40) *
Tänkte bara berätta att vårt hus blev överfluget av havsörn både igår och idag. Väldigt roligt att se dem, huset ligger i upplands inland, så havsörnar är inte vardagsmat! biggrin.gif

Jahapp, så det är dit de har dragit, de små liven! wink.gif

Det är bra att beståndet ökar, det är en aldeles för vacker fågel för att bara få försvinna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon