Full version: Vandrande pinnar
Jan Lindgren
Hej!
Idag har jag varit på Expo Syd, Tropikmässa i Kristianstad. Det är en intressant mässa med en osedvanlig blandning av folk. Det är sällan man ser oss äldre, barnfamiljer, människor med massor av skrot i ansiktet och massor med tatueringar umgås, trängas och trivas. Gemensamma intressen är bra. Jag var där mest av nyfikenhet men också för att se om det fanns några europeiska kärrsköldpaddor till salu. Det fanns det inte. Som vanligt fanns det en hel del vandrande pinnar att köpa. Jag har haft en del innan men tyckt att de varit lite besvärliga. Många arter är svåra att utfodra vintertid och en trevlig art jag hade var så tung att den föll ner från glaset i terrariet och skadade sig. Den här gången hittade jag Oreophoetes peruana. En pinne som inte blir så stor och har mycket speciella matvanor. Den äter endast ormbunkar. Det är lätt att hitta vilda ormbunkar vintertid och det finns massor av sorter att köpa så utfodringen är inget problem. Eftersom den bara äter ormbunkar bör det gå bra att göra en fin inredning med bromelior och orkideer. Det var inte meningen att jag skulle komma hem med flera djur men eftersom jag läst om och funderat på den här arten så är jag nöjd.
MVH
Jan Lindgren
Harvey
Det var ju ett ovanligt husdjurdu har. Har du ingen bild att visa? Hade vanliga vandrande pinnar som barn, dom förökade sig så fort så hela klassen hade tillslut vill jag minnas, sedan dom dom plötsligt. Men jag kan inte påstå att jag söjde så värst. Lycka till med dina ormbunksätare.
KURT
Har det ingen betydelse vilka ormbunkar det är? De flesta ormbunkar är ju tämligen giftiga för oss människor, men insekter lär ju ha annan metabolism.
Aqvakul
När jag var barn så tjatade vi om ett husdjur. Jag hade hoppats på en hund eller åtminstone ett marsvin. Pappa kom hem med vandrande pinnar....De skulle äta bladen av en krukväxt som kallades "vandrande jude" - visst förökade de sig, men inte var de särskilt roliga.....
Euphorbia
Googlade lite och hittade en bild, dom är ju jättevackra!!!!
Förstår att du inte kunde motstå dem smile.gif
jag vill se en bild när terrrariet är färdiginrett, det är ju halva charmen med insekter en hel glaslåda som är vacker, med ett facinerande smycke i mitten, lite natur i miniatyr smile.gif
KURT
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2008, 19:50) *
När jag var barn så tjatade vi om ett husdjur. Jag hade hoppats på en hund eller åtminstone ett marsvin. Pappa kom hem med vandrande pinnar....De skulle äta bladen av en krukväxt som kallades "vandrande jude" - visst förökade de sig, men inte var de särskilt roliga.....

När barn tjatar om att få djur så är det ju en god idé om föräldrarna i alla fall börjar med ett djur som inte har alltför lång förväntad livstid! Det sitter många övergivna kaniner i burar, som sedan föräldrarna tvingas mata när barnen tröttnat.
Jan Lindgren
Hej!
Man har gjort studier på vilka ormbunkar som fungerar. Av 50 testade arter så var det bara två som de inte åt. Jag tänker använda stensöta som det finns gott om här och sedan är ju bostonfern väldigt lättskött och finns i varenda blomsteraffär. Jag kan redan se att de äter vår stensöta.
Visst är pinnar vansinnigt tråkiga om man ska ha dem som keldjur. Jag tycker att ormar är precis lika tråkiga men samtidigt är alla djur och växter fascinerande att studera för oss galningar.
Jag köpte ett litet terrarium samtidigt. En liten kub med 30cm sida. Jag ska nu studera hur pinnarna beter sig och vilken miljö jag måste ordna. När jag har tillräcklig kunskap så ska jag bygga ett lite större terrarium som går att inreda ordentligt. Eftersom jag är i total avsaknad av gener för estetik så får min fru göra inredningen. Vi har ett par keikis av Ph. equestris som borde passa bra i terrariet.
Det blir nog inga fotografier från oss. Jag är en dålig fotograf och ännu sämre på att hantera datorer. Som tur är har jag barn som jobbar yrkesmässig med datorer. Det är därför min dator överhuvudtaget fungerar.
MVH
Jan Lindgren
Euphorbia
Endel har det ordnat för sig smile.gif
ja, jag hoppas det blir vackert så att iallafall ni får njuta av det, nu när inte vi får det wink.gif

Jag håller med om att vandrande pinnar är ett bra sätt att få slut på barntjat med minsta möjliga lidande,
dom är lätta att avliva på ett humant sätt, eller så självdör dom snabbt när dom inte blir skötta.
Och skulle barnen vara duktiga och sköta om sina tråkiga pinnar, så kan dom belönas med nåt roligare djur när dom har bevisat sin lämplighet.
(Tex. en kanin som någon annan har tröttnat på;) )

Men sen finns det dom som håller vandrarnde pinnar och andra insekter av samma andledning som herpetologer har sina ormar och ödlor,
För att studera ett vackert och facinerande djur i en vacker miljö.
Jag tycker att det är jättespännande att få en inblick i den världen också, eftersom den är så lik våran, alla gör nåt fint av växter!
se den här länken, visst är dom häftiga?
vandrande pinnar
Morbid
Jan:
Så synd att jag inte åkte till Expo-Syd i år, då hade vi kanske setts.. Men eftersom jag inte har avlat några djur i år, så hade jag inget där att göra tyckte jag.

Jag har inte sådär mycket till övers för pinnar, däremot gillar jag Bönsyrsor.

Ett par Engelska bra länkar till olika pinn-sidor för den intresserade, kan jag dock bidra med..

The British Stick Insect Foundation

Stick Insects Home

Bönsyrsor finns det några fina arter av, t.ex Orchid mantid Wikipedia..

embees
CITAT (Jan Lindgren @ 31-08-2008, 10:07) *
Hej!
Man har gjort studier på vilka ormbunkar som fungerar. Av 50 testade arter så var det bara två som de inte åt. Jag tänker använda stensöta som det finns gott om här och sedan är ju bostonfern väldigt lättskött och finns i varenda blomsteraffär. Jag kan redan se att de äter vår stensöta.
Visst är pinnar vansinnigt tråkiga om man ska ha dem som keldjur. Jag tycker att ormar är precis lika tråkiga men samtidigt är alla djur och växter fascinerande att studera för oss galningar.
Jag köpte ett litet terrarium samtidigt. En liten kub med 30cm sida. Jag ska nu studera hur pinnarna beter sig och vilken miljö jag måste ordna. När jag har tillräcklig kunskap så ska jag bygga ett lite större terrarium som går att inreda ordentligt. Eftersom jag är i total avsaknad av gener för estetik så får min fru göra inredningen. Vi har ett par keikis av Ph. equestris som borde passa bra i terrariet.
Det blir nog inga fotografier från oss. Jag är en dålig fotograf och ännu sämre på att hantera datorer. Som tur är har jag barn som jobbar yrkesmässig med datorer. Det är därför min dator överhuvudtaget fungerar.
MVH
Jan Lindgren

Kul att höra att intresset för diverse 'rälia jur' håller i sig.
Har själv haft butik med sådana kryp + en massa annat som folk benämner 'otäcka'. Tyvärr fick den läggas ner p gr av att jag blev långvarigt sjuk. Men intresset finns kvar även om jag inte har några sådana djur längre.

Hur har du tänkt hålla värmen och luftfuktigheten i terrariet?
Jan Lindgren
Hej!
Nu har jag terrariet i badrummet där jag gjort hyllor för att ha frösådder och sticklingar. När jag så smånongom byggt ett större terrarium så tänker jag ha en liten värmematta under framsidan av terrariet. Problemet med inredda terrarier är att det blir för mycket kondens på framrutan så tanken är värme fram, kondens bak. Har man växter och vitmossa så blir luftfuktigheten hög.
På den tiden jag hade zooaffär så fanns det inte så mycket reptiler och insekter att få tag på även om det fanns firmor som sålde smugglade djur. Det som såldes mest var fiskar. Inte ens fåglar och andra smådjur var särskilt populära. För en gamling är det skoj att se vilka framsteg som har skett när det gäller att hålla "räliga" djur.
MVH
Jan Lindgren
embees
CITAT (Jan Lindgren @ 02-09-2008, 20:13) *
Hej!
Nu har jag terrariet i badrummet där jag gjort hyllor för att ha frösådder och sticklingar. När jag så smånongom byggt ett större terrarium så tänker jag ha en liten värmematta under framsidan av terrariet. Problemet med inredda terrarier är att det blir för mycket kondens på framrutan så tanken är värme fram, kondens bak. Har man växter och vitmossa så blir luftfuktigheten hög.
På den tiden jag hade zooaffär så fanns det inte så mycket reptiler och insekter att få tag på även om det fanns firmor som sålde smugglade djur. Det som såldes mest var fiskar. Inte ens fåglar och andra smådjur var särskilt populära. För en gamling är det skoj att se vilka framsteg som har skett när det gäller att hålla "räliga" djur.
MVH
Jan Lindgren

Ska du bygga det själv så se till att du har en liten spalt -ca fem cm upp på nedre delen av framkanten- med ventilerande plåt under skjutglasen, samma ventilerande plåt ca 10 cm från bakkanten på taket längs med hela terrariet. Med undervärme så kommer du att få ett terrarium som är självventilerat. Vi byggde själv ett par 100 sådana under tiden vi hade vår butik.
Kom bara ihåg att aldrig hälla i kallt vatten på bottensubstratet, för har du glasbotten så spricker det garanterat.
Vi testade aldrig att sätta botten i rostfritt stål för då hade vattnets temperatur inte spelat någon roll.

Var hade du din butik?
Jan Lindgren
Hej Majsan!
Det är skönt att få råd av erfarna personer. Jag har läst om risken med att bottnen spricker men att det är så känsligt visste jag inte. Jag får strunta i värme. Pinnarna ska klara rumstemperatur. Jag har aldrig limmat ett terrarium men däremot åtskilliga hundra akvarier. Det närmaste ett terrarium var nog när jag limmade en stor burk som jag hade ett par astrilder i. Då hade jag nät på hela ovansidan. Finns det någon tillverkare av perforerad plåt som är användbar?
Jag hade en butik i Sollentuna ett tag. Den sålde jag och köpte ett hus i Upplands Väsby som hade en affärslokal i bottenplanet. Där drev jag en liten zooaffär tills vi tröttnade på att man byggde höghus där vi brukade rida. Det var mycket bra för våra barn att flytta från stockholmsområdet. Det är skillnad på att ha hela skogen som lekplats istället för de 2000 kvadrat vi hade.
MVH
Jan Lindgren
embees
Vi använde rostfritt stål som min son (jag hade butiken tillsammans med honom och make nr2) köpte genom sitt jobb. Han bockade till den på sitt jobb också så att ventilationsspalten på framsidan så ut som ett U. Då var det lättare att silikona fast det på den nedre biten glas. Ovanpå ventilationsbiten silikonades fast plastskenorna för skjutglasen.
På taket var det bara en rak bit som var ca 5 cm bred eller mer, beroende på hur stort terrariet var.

Har du silikonat akvarier och de har hållit tätt, så är det en baggis att fixa terrarier. Och att ha värme under botten är inga problem..... så länge man kommer ihåg att hälla i varmt vatten alt stänga av värmemattan några timmar innan.

Här är en interiörbild från vår butik.

Ev så går det att köpa ventilationsplåt på byggmarknader. Jag har ingen koll på sånt alls längre. Det är 10 år sedan vi la ner verksamheten.
hogsatra
Jag har alltid velat ha en vandrandepinne av anorlunda sort hur får man tag i dem? Där jag bor finns det bara den vanliga sorten.
Jan Lindgren
Hej!
Läcker bild, Majsan!
Hogsatra! Den jag köpte pinnar av på mässan hade flera arter. Hon bor i Kalmar och har mailadress bonita.s@telia.com
Maila henne och hör om hon skickar. Det var trevligt att hon klistrat en lapp på burken med lite infomation.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
jätte gullig insekt du köpt ,, när jag var yngre så hade jag vandrande pinnar ( pappa jobbade innan på Stobyakvarieaffär , du kanske vet vilka det är Jan ? )

men dom hade jag i sånt litet terrarie med flera kuber i . men dom blev väldigt många efter en tid . sedan råkade jag lämna öppet så dom smet sedan började det dyka upp vandrandepinnar här och där . sedan efter ett tag så dog dom . fiskanarna kanske åt upp dom !!

Jan Lindgren
Hej Flaxss!
Jag har nu insett att jag känner dina föräldrar.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2008, 20:07) *
Hej Flaxss!
Jag har nu insett att jag känner dina föräldrar.
MVH
Jan Lindgren

japp dom har väl även handlat hosta och roddisar av dig har jag för mig ? ni har ialalfalll pratas vid ett par gånger tror jag .
Snöflinga
Måste få fråga om detta är sant eller en skröna confused.gif Hannen hos vandrande pinnar kan inte para sig när dennes huvud är fast vid kroppen ... Honan tar iniativet genom att slita loss hannens huvud fear.gif

embees
För det första så är vandrande pinnar vegeterianer. För det andra så är det en skröna. Myten kommer av att hanen till bönsyrsor "offrar sig" i samband med parningen för att vara säkra på att det är hans spermier som befruktar äggen. Bönsyrsor är rovdjur. Dessutom bidrar hans kropp -i form av mat till honan- till att hans avkomma får en bra start. MEN, parningen börjar INTE genom att honan sliter av hanen hans huvud.
Som med alla andra insekter så uppvaktar hanen honan och han är mycket försiktig så att han inte blir mat innan han har hunnit para henne. Men ibland misslyckas dom........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon