blomkronan
ÄNTLIGEN... i många år har vi velat åka, men det har inte blivigt av. Nu är biljetterna bokade 6 januari åker vi yahoo.gif Vi ska vara nere i två veckor, vi har bokat hotell men vi kommer inte bo där hela tiden, vi vill se oss omkring lite.

Min fråga till er som varit där, har ni hittat några roliga frön som man kan ta med sig hem? Vore kul att lära sig vad jag ska titta efter.

Alla andra tips mottages med glädje. smiley_small_hug.gif

Hälsning Mari
Grönberg
Vi har väl varit där ett tiotal gånger, men vi bokar aldrig något, vi åker runt efterhand med ryggsäck, avstickare till Laos, Kambodja, etc...
Var i Thailand åker du?, vi har varit från norr till söder.
Några frön har vi aldrig tagit hem, Thailand är Tropiskt, men det finns säkert nåt man kan odla
blomkronan
Hej Grönberg
Har ni inte tänkt på trädgården när ni varit där blush.gif nej jag förstår... ni måste ju ha semester oxå någon gång! cool.gif

Vi ska till Khao lak. Först titta vi bara efter flygstolar för vi tänkte fixa boendet där nere. Men vi fick ett så bra pris på resan med hotell och frukost, att vi slog till. Vi åker med våra två tonåringar och känner det tryggt att ha ett hotell som grund, sen har vi tänkt åka runt och övernatta på flera ställen. Dottern 14 år vill shoppa, sonen 13 år vill på äventyr, så det kommer bli lite av varje tongue.gif

Har läst om andra här på forumet som hittat frön på tex Filipinerna, så jag fick tanken att jag skulle hitta något på Thailand, men vad växer där som skulle kunna klara sig här i svergie confused.gif tänkte att jag tar er till hjälp.

Har du några bra äventyrs-tips, får du gärna dela med dig.

och grattis till fyndet - 3 meters palmen, jätte fin //Mari
Tanjatall
Hej! Det är jätte fint på Khao-lak i januari – jag är så avundsjuk på dig! sick.gif

Det ligger en massa kokosnötter i sanden som börjat gro och annat smått och gott som går att plocka – jag hade lust men vågade inte – tror inte det skulle gå genom tullen...

Bästa restaurangen ligger på andra sidan av stora vägen en bit uppåt – inte vid havet – kommer inte ihåg namn på den...

Ha en trevlig resa! rose.gif
Grönberg
CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 21:10) *
Hej Grönberg
Har ni inte tänkt på trädgården när ni varit där blush.gif nej jag förstår... ni måste ju ha semester oxå någon gång! cool.gif

Vi ska till Khao lak. Först titta vi bara efter flygstolar för vi tänkte fixa boendet där nere. Men vi fick ett så bra pris på resan med hotell och frukost, att vi slog till. Vi åker med våra två tonåringar och känner det tryggt att ha ett hotell som grund, sen har vi tänkt åka runt och övernatta på flera ställen. Dottern 14 år vill shoppa, sonen 13 år vill på äventyr, så det kommer bli lite av varje tongue.gif

Har läst om andra här på forumet som hittat frön på tex Filipinerna, så jag fick tanken att jag skulle hitta något på Thailand, men vad växer där som skulle kunna klara sig här i svergie confused.gif tänkte att jag tar er till hjälp.

Har du några bra äventyrs-tips, får du gärna dela med dig.

och grattis till fyndet - 3 meters palmen, jätte fin //Mari


biggrin.gif
Jo, det brukar bli 2-3 resor/år till diverse avkrokar i världen, är ju en viss skillnad när ungarna flugit ut.
Phuket har jag varit i dock inte Khao Lak, men vid en rundresa - norra Thailand- Laos - Kambodja så avslutade vi på Ko Similan, (vi var ute i 4 veckor), där hyrde vi en trädkoja 10-15 m uppe i träden, man kunde sitta på balkongen och titta på flygande hundar (jättefladdermöss) när dem bråkade, flygekorrar, och massor av annat utrotningshotat djurliv, Similan är ett av världens bästa snorkel/dykställe, det går bra att boka i hamnen men boka bara på ett av kontoren för nationalparken, ni kan lätt bli lurade av div försäljare på gatan.
Det finns massor att skriva, men lättast är att använda Virtualtourist, en guide skriven av resenärer som varit där, V-tourist har en bra sökfunktion för de flesta av världens destinationer men här får du en direktlänk till K Lak, scrolla ner på sidan.
http://www.virtualtourist.com/travel/Asia/...n_Khao_Lak.html
Köp en resväska nån dag innan ni ska hem och fyll den med prylar och kläder, ta med er så lite som möjligt, bättre tillfälle får ni inte att förnya era garderober smile.gif bjud 1/3 del av priset som begärs, betala aldrig mer än hälften.
Ko Similan

Ko Racha Yai söder om Phuket

Phi Phi Island utanför Phuket

Ko Samui

Ko Chang nära Kambodja, vy genom fönstret i vår Bungalow

Ko Samet väster om Ko Chang


Det blev lite Ö-visning biggrin.gif
blomkronan
Jag vet att man inte får ta med sig via tullen, men jag tänkte skicka några små frön via posten, det ska man väll våga?

Tack Grönberg för alla fina bilder, ska jag åka dit yahoo.gif yes.gif underbart.
//Mari
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon