Stefan ADAM
Hej blomvänner!

Har precis flyttat in i en ny lägenhet där jag har en uteterrass som definitivt behöver fixas till. Min första tanke var att gömma det där förskräckliga staketet som finns därute samtidigt som man skapar en screen som gör att insynen blir 0. Detta tänkte jag göra genom att sätta blomlådor längst ner och plantera klätterväxter däri.

Min fråga är vad som lämpar sig! Jag är ute efter något som blommar (och gärna ganska kraftigt) på sommaren samt har mycket blad så det verkligen blir en vägg av grönt. Eftersom jag bor i Amsterdam så är klimatet något mildare på vintern (blir sällan under -5). Bilderna är tagna åt öster så söder kommer bli åt höger, jag kommer ha mycket sol och ljus. Själva staketet är ungefär 3,5 meter brett.

Vad för sorts klätterväxt är jag ute efter?
Behöver jag sköta dem på något speciellt vis eller räcker det med sol och vatten?
Hur stor låda kommer jag behöva?
Klarar dom sig över vintern eller kommer dom behöva växa upp varje vår igen?

Tack på förhand!
Stefan
Alexander-VG-zon3
det är ju bra om du har stora lådor till dom .

ska du bara ha en klätterväxt där ? hade ju annars varit snyggt med nåt små träd eller buske så du får lite höjd på det också plus mer insyns skydd för en klätterväxt kommer ju bara täcka staketet om du inte låter den klättra vidare på spalje .

förslag på växter

Kiwi olika arter - växer väldigt kraftigt ett par meter per år . får vit/beige färgade blommor och har du en hona och hane eller en självfettil sort så får du även kiwi på dom . och dom trivs i sol till halvskugga . fäller bladen på vintern

Trumpetranka Campsis radicans - växer också väldigt kraftigt , och rötter som den fäster sig med . googlar du så ser du bild på blommorna . fäller bladen på vintern .

Vinranka - växer också kraftigt och täcker snabbt , och får vindruvor . kan ev bli får ''robust'' och för ''grov'' att ha på ett staket .

det är bra om du kan täcka lådorna med nåt under vintern om det blir väldigt kallt . och dom behöver bara vatten och sol .
embees
Jag hade satsat på murgröna med inslag av ev variegerad sådan. I framkanten (inåt balkongen) hade jag satt perenner med olika blomtider.
lissa
Jag skulle också satsa på murgröna..Jag har det själv som insynsskydd och det fungerar bra. Dom storbladiga är ju snabba växare, och när man vill förnya dom är det bara att klippa av en bit, stoppa ner den i krukan och vänta...Jag har min i ena hörnan i en väldigt stor kruka, för den ger ju så långa revor att den fyller staket relativt fort. .och den kan vara i samma kruka under en lång tidsperiod utan att behöva byta kruka.( min har nog varit i sin kruka i minst 18 år nu). Lite beror snabbheten på att växa på hur stor planta du köper. Fördelen med att ha den i kruka är att du får god plats för att kunna ha andra blommande växter också. Du vill ju ha storblommande, men även dom som blommar rikligt vilar sig ju på vintern, för även om ni har mildare klimat än i Sverige, så har ni kallare än vad jag har, och det som blommar tidigast är Jasminen som brukar börja i februari ungefär, men andra blommande börjar senare. Fördelen med murgröna är att den inte tappar löven, och då kan du ju komplettera och exprimentera med andra blommor utan att insynsskyddet försvinner. Du har ju tillgång till underbara löväxter som du kan ha i antingen lådor eller i vanliga krukor på golvet för att lysa upp det gröna. smile.gif Lycka till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon