förvirrad
Jag funderar lite över hur jag ska övervintra mina smultron- och jordgubbsplantor. Jag har ingen möjlighet att förvara plantorna inomhus, så jag måste komma på någon lösning som ryms på balkongen. Jag misstänker att vissa krukor inte är frosttåliga, dessutom är vissa smultronplantor samplanterade med ex. tomat och paprika, så jag kan ju inte låta dem vara kvar i de krukor de är planterade i.
Funderar på att "bygga" en frigolitlåda och plantera plantorna i den. Som den novis jag är (brukar slänga allt och köpa nytt på våren) är jag inte riktigt säker på hur jag ska gå till väga.

Vilken typ av jord bör jag plantera i? (antar att den inte bör vara alltför näringsrik?)
Hur pass mycket jord (djup) behövs?
Bör lådan ha lock, eller är det bättre att täcka med fiberduk?

Skulle vara mycket tacksam för lite förslag och råd!
ingrids
När jag bodde i Stockholm brydde jag mig inte om att packa in smultornen, ställde lådan skyddat vid väggern på trätrallen och lät den klara sig själv. Smultron är härdiga minst till zon V och borde därmed klara i zon III-IV utan inpackning om de står lite skyddat (och inte rakt på kall betong kanske).
goldie03
Jag har jordgubbsplantor i en vanlig blomlåda på min balkong och tipset jag fick från trädgårdshandeln var att lägga tidningspapper runt själv lådan och sedan bubbelplast eller platssäck (gärna en vit eller genomskinlig för ljusets skull).
På detta sätt kan inte rötterna frysa sönder.
Bor i stockholmstrakten och har inte ännu "paketerat" jordgubbarna, tänkte göra det när frosten har tagit bladen och det blir kallare.

Detta är mitt första år som jag ska testa om jag lyckas.
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
räcker att placera dom nära väggen . dom kommer överleva vintern där . dör dom så är det inte kylans fel .

förvirrad
Jag har fortfarande inte kommit mig för att plantera om dem blush.gif
Balkongen ser numera ut som ett slagfält, gamla löv och halvruttna tomater lite överallt whist.gif

Det lutar åt att jag planterar om smultronen i de tomma blomlådorna, men vad ska jag använda för jord? Kan det funka med typ, vanlig blomjord från konsum? Eller är den för näringsrik?
malin72
men måste du plantera om dom då?? blir det för stort att bara ta bort ev tomater mm...sen till våren kan du ju sätta dom i nya befintliga krukor...mina har jag ute i krukor ute för att jag inte vill sätta ut dom i rabatterna och dom står i snö ute på vintern sen så om jag vill sätta om dom gör jag det på våren...bara en tankte, men om du vill placera om dom så skulle jag nog inte sätta dom i ny näringsrik jord utan dom ska ju vila nu så bara flytta med den gamla jorden...
förvirrad
Men åååå, så klart kan jag ju flytta med jorden, att jag inte tänkte på det blush.gif
För planteras om måste de, annars får de inte plats därute.

Tack, Malin72, för den så enkla men ändå så bra lösningen thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon