Nattiiisss
Hej !

Jag är ny med detta men jag behöver hjälp. Är inte så bra på detta vet inte vilka växter passar till vad... detta var första sommaren vi prydde balkongen med blommor.

Nu är det väl dags att byta till höst/vinter blommor... och behöver tips vad vad jag kan använga. Har två balkong lådor o två sådana man hänger.

Alla blomm tips är välkommna... sködsel råd mm.

Behöver veta allt då som sagt jag är ny på allt detta som har med blommor och göra.

Tack på för hand
blomkronan
Jag har inte många tips att ge. Då jag brukar "ge upp" när hösten/vinterna kommer. Men om jag sätter något är det ljung och cyparis sorter eller thujor. Nu har du chansen att få tag på dessa billigt då dom flesta plantskolor rear ut dessa växter för 50%.

Passa på och köp nu yes.gif dom ser kanske inte fina ut, nu men dom överlever i kruka/blomlåda hela vintern ute.

i julgrupper som man får under julen den lilla "granen" sätter jag ut på våren och låter stå i kruka över Sommar/vintern _ året runt, klarar sig och växer sakta... är vintergrön och jag kan njuta av den året runt.
//Mari
Rihane
Jag hoppas på cyklamen som lär tåla en del kyla. Sedan en murgröna. Vad du också kan köpa är alunrot som har fina blad, finns många sorter(den är flerårig).


Förr om åren har jag haft ljung. Billigt och hållbart.
Felicia M
Ljung och murgröna som hänger ner litet tycker jag är fint (och även om det ligger snö på sedan). Vill man pyssla kan man lägga mossa runt och dekorera med fina grenar, kottar, bär m m.
Nattiiisss
Hej igen ! Tack för svaren...

Men jag blev lite förvirrad... när jag tittat upp tex ljung och murgröna på internet, google på sökmototer så visar dem buskar som växer så det knakar... verkligen sånna som växer.

kan man ha dem i "små" balkong/blommlådor.... hehe kalla mig dum men jag blev lite osäker när de visa bilder på de stora fina...hehehe.

tack Igen...

ja just ja en sak till
är det speciell jord man måste ha...
Felicia M
Det finns inga dumma frågor!

De går jättebra att ha i vanliga balkonglådor. Växter blir ju större förstås om de växer i marken år efter år, men här handlar det ju mer om säsongsblommor, eller hur? Antar att du vill ha litet snyggt över hösten/vintern och sedan planterar du nytt nästa år till sommaren. Fast murgrönan kan du ju ha kvar om den ser fräsch ut fortfarande.

Speciell jord, njaaee... jag vet inte? Jag brukar använda helt vanlig planteringsjord.
blomkronan
Var upp till centrum i dag och på torget hade blomsterhandlaren massor av olika ljung att välja på, en var vit och kraftig och jätte fin. Fick inte handla något... min dotter drog mig där ifrån och sa NU FÅR DET RÄCKA inga fler blommor giggle.gif

Ljung kan du ha hela vintern ute på balkongen sopa av snön bara så klarar den sig, jag vattnar inte mina dom får så det räcker av snön...
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även fylla balkonglådorna med perenner med fina höstfärger ex. alunrot. Många perenner konstar ungefär lika mycket som ettåriga växter och man måste inte övervintra växter bara för att de är fleråriga man kan faktiskt även behandla dessa som slit och släng växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon