ingagrönafingrar
Jo, jag undrar alltså om kaveldun kan explodera om man tar in dem, jag antar att de kan det eftersom de väl sprids på det sättet i naturen...vet någon ett bra sätt att förhindra explosion? har hört om hårspray, lack m.m.
Enklast möjliga sätt thanks.gif

Väldigt snyggt forum förresten tummenupp.gif

Red Top
De inte bara kan explodera, de gör det!!=)
Vill man torka dem och ha dem inomhus bör man ta dem så tidigt som möjligt på säsongen.
Att spraya med hårspray är OK, men efter något år brukar de spricka ändå.
Det går ju att ta nya varje år, då är chansen minst att de spricker.
Lycka till!
PS När de spricker sprider sig fröerna överallt. Man kan städa mycket noga och ändå dyker de upp igen där man minst kunde ana det rolleyes.gif
ingagrönafingrar
Ahhh, tack för svaret! Jag tänkte kanske plocka nya varje år, så det skulle ju lösa problemet. Skulle gärna vilja veta hur det går till, när de spricker, exploderar de verkligen eller ges man tid att kasta ut dem när man ser det är på gång ? confused.gif
MariaS
Bästa sättet att göra detta på: Plocka kaveldunen tidigt på hösten. Förvara dem utomhus tills de är riktigt torra, gärna i skuggan. Därefter kan du ta in dem tills frosten kommer. Ställ då ut dem igen, så de blir ordentligt frysta (eller lägg dem i frysen) Sen är det bara att ha dem framme. Mina har inte spruckit på fyra år nu!
ingagrönafingrar
Tack för det svaret! 4 år är ju otroligt! Alltså gör jag enligt Maria-metoden blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon