tvilling77
Jag har planetart ett äppelträd redan och är nu sugen på att skapa en liten "fruktlund" genom att plantera ett plommonträd till våren....hur nära kan man plantera dem, går det bra med några meter?
Aqvakul
Det bör nog helst vara åtta meter mellan träden.
tvilling77
oj, så stort avstånd? Jag som ser en massa trädgårdar med jättefina fruktträd som står mycket närmare?
Aqvakul
Klart att man kan krympa avstånden, men då kommer också träden att konkurrera med varndra om ljus, vatten och näring. Främst handlar det om att trädens kronor ska få breda ut sig och att ljus och luft ska få komma till.

Det finns träd som är små, beroende på att de är ympade på en svagväxande grundstam. I fruktodling står träden oftast tätare, men då är syftet att få en effektiv och rik skörd per yta.
tvilling77
okej...så antagligen gäller det att hitta ett litet träd eller att välja en annan plats för plantering? :-) Tack för ditt svar!
Cilla
Dina äppelträd kommer att sträcka ut sina grenar 4-6 meter från stammen och ut i alla riktningar - OM det är en sort som har grundstammen A2 (står på etiketten). Kolla in grannarnas vuxna äppelträd eller äppelträd som har lite ålder och som du tycker om utseendet på (det finns ju stympade/grovkapade träd också) och stega upp så ser du.

Plommon har mycket olika storlek beroende på sort. Slå upp och kolla om det är starkväxande eller små sorter!

Jag har förresten en följdfråga om plommon. Har stött på ett plommonträd med enorm växtkraft, nästan 1 meter per år i 13 år, och är nu ca 8 meter högt och lika brett trots sin ringa ålder. Mörka stora plommon, bronskopprig ljus barkfärg på ung bark med tydliga ljusa horisontella streck.

vad kan det vara för sort?
Jan af Lisö
Tvilling77, vilket äppelträd har du, det är ju enorma storleksskillnader mellan t.ex Åkerö och mindre sorter.

Sen är det ju så att många, men inte alla, plommonträd är kortlivade, kanske kring 20 år, det gäller t.ex Viktoria. I så fall så kanske hinner plommonträdet gå bort långt innan äpplets grenar når dit ? Vissa andra plommon, t.ex René Claude d'Oulins, lever längre och blir stora träd.
Bassam
det är bra för fruktträd avstånd mellan 4 till 8 m, men jag tycker avståndet mellan frukterna vara ca 5-6 m. den här låter bra.
H: Bassam

KURT
CITAT (Bassam @ 17-09-2008, 23:32) *
det är bra för fruktträd avstånd mellan 4 till 8 m, men jag tycker avståndet mellan frukterna vara ca 5-6 m. den här låter bra.
H: Bassam

Har man 5-6 m avstånd mellan frukterna, så blir det inte många frukter/träd!
Bassam
j

Varför säger vi 5 till 6 m, för att fram tiden ska du få friska frukträd och du ska inte behöver mycket jobb med dem, men i alla fall kan du minska till 2 eller 3 meter eller annat, men från början skrev bästa av stånd, men nu bestämma du själv.
Obs: jag ska säga att finns nu trädfrukt dvärgar, de behöver en eller halv meter mellan , och finns svagande sorter också, och finns trädfrukten som hänger på spaljé.
obs: jag skicka till dig bidar på fruktträd som står på spalje
[attachment=24430:bilterad...n_systym.jpg]-[attachment=24431:AJS8SNFC...CAJDUFWT.jpg]
Cilla
Med en dåres envishet måste jag tillägga och upprepa: Om det är äppelträd och om de står på A2 och om du vill att de ska utvecklas friskt och länge utan att behöva grovkapa i dem så behövs 10 meter emellan stammarna. Varje träd kommer att vilja sträcka ut grenarna minst 5 meter från stammen runt om, också som beskurna (dvs beskurna med förnuft). Också med 10 meter emellan växer kronorna samman.

Skillnaderna på sorterna är inte lika stora som om du hade samma sorter satta på mer svagväxande underlag än A2. Skillnaderna på sorterna är också i vilken höjd de sätter kronan. Ett Åkerö satt på fröstam eller A2 vill växa rätt upp länge och sedan bilda krona högt upp. Ett Filippa vill bilda sin krona mycket längre ned, på mer horisontellt riktade grenar.

Men man kan plantera mycket tätare och sedan ta bort vartannat träd också. Fast när man ser planteringar göras alltför tätt med äpple så brukar det resultera i att alla träd blir hackade i, att alla träd får stora snitt och att man upptäcker att de står för tätt alltför sent - dvs när man redan hackat i alla träden. Inget av dem brukar kunna bli vackra om man tar bort vartannat.
Naturnissen
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=7...st&p=899227

Är det inte så också att grundstammar som ger mindre träd även är mer kortlivade på 20-30 år?
Om man ympar sorter som "Viktoria" på en Starkväxande stam så blir det både större och äldre.
Även småväxande sorter blir väl större på en sådan stam?

Någon som vet om jag har fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon