Spikklubba
På min trollhasselbuske har det kommit skott som är spikraka (se bild) kommer dessa att krulla till sej senare, eller är det nåt fel på dom och ska man ta bort dessa skott?
Jag kan inte se varifrån skottet kommer då busken är väldigt tät, men undrar förstås om Trollhasseln är ympad på en vanlig Hasselstam och ifall dessa skott kanske kommer från under ympstället? Eller vad beror det hela på, nån som vet?

[attachment=24129:ODLA_NU_..._480x640.jpg]






Åsa, mälardalen zon 2
Din växt är en Ormhassel (trollhassel = Hamamelis har inte skruvade grenar och den är inte speciellt härdig). Ormhassel är ympad på vanlig hassel, de raka skotten som kommer från grundstammen ska tas bort så snabbt som möjligt annars kommer busken gradvis att bli en vanlig hassel (den ympade biten med de skruvade grenarna aborteras ifall grundstammen får ta över).
Ingrid Zon3
Det är rotskott från underlaget, du får försöka ta dig ner till backen och knipsa av dem. Jag har en likadan och den får också rotskott.

PS den heter ormhassel, inte trollhassel.
Spikklubba
Tänk va kunnigt folk det finns! bravo.gif
Nu får jag väl vira in mej i gladpack och ta en dust med fästingarna och krypa in i busken och ta bort rotskotten - huvvva! -fear-.gif
Funderar oxå på hur en "Trollhassel" ser ut, om min är en Ormhassel? Har nån en bild?
confused.gif
Boxer
Trollhassel kan blomma mitt i vintern och doftar underbart



artikel från Odla.nu

SKUD:
Hamamelis mollis, kinesisk trollhassel
Hamamelis japonica, japansk trollhassel
Hamamelis vernalis, småblommig trollhassel
Hamamelis virginiana, amerikansk trollhassel
Hamamelis × intermedia, hybridtrollhassel
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas trollhasselbilder

Orsaken till varför det blir sån förvrring mellan dessa växter som inte ens är släkt med varann är nog danskarnas namnsättning.

Den växt som på svenska heter ormhassel heter troldhassel på danska.

Den växt som heter trollhassel på svenska heter troldnød på danska.

Många ormhasselplantor kommer från odlare i danmark och då står det ju ofta troldhassel på etiketten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon