Full version: Bad och dusch
HelenJ
I min damm har jag en annorlunda fontän. Det är en ganska stor, nästan rund sten, som vi borrat hål rakt igenom. Det är inte särskilt högt tryck på strålen som kommer upp, bara precis så den kommer upp över kanten. Jag tycker förstås att det är ganska vackert att titta på, men det har dessutom visat sig att både fåglar och insekter uppskattar den betydligt mer! Jag har sett många getingar, humlor och andra insekter sitta på stenen och dricka av vattnet som sakta rinner över den, och kråkor och skator kommer med mat som de "lägger i blöt". Småfåglarna älskar att bada i den ganska breda men svaga strålen. Det är ett fantastiskt skådespel - man kan sitta i timmar och bara njuta av deras lycka över att bli rena...
Dammen ligger öppet, men närmaste stora buskage ligger bara två meter bort så de känner sig nog ganska trygga. Och stenen är ca 1 m hög, så de har bra utsikt.
[attachment=24163:renlig_talgoxe.jpg][attachment=24162:talgoxe.jpg]
KURT
Rinnande vatten skapar alltid liv, vad har ni för pump till den? För att borra genom en sten kan man hyra en kraftigare borrmaskin, med ett riktigt hårt borr, eller köpa en billig borrhammare. En sådan kan man sedan ha även i en mycket liten vattenspegel, t ex på ett bord på en balkong.
renate
Vilken bra lösning,måste vara stämningsfullt att titta på alla bad och drickgäster.Jag har många vattenpytsar/skålar och fågelbad men inte många badgäster.Insekter kommer och drickar i de flata skålarna.
Chamomille
Åh va fint wub.gif . Jag ska nog härma dig när vi bygger damm... whistling.gif Va rogivande det måste vara att sitta där och titta smile.gif
Vad har ni för pump unsure.gif Har ni fisk?
Myosotis
Det var fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon