Johanna O
Kära naturvänner och insektsfantaster, kan någon säga mig vad detta är för kryp.
Mina tankar går till kackerlacka, men vad för typ?
Ca 10 mm lång.



Mvh
Johanna
Piccante
Vi har inte så många inhemska kackerlackor att välja på, tror skogskackerlackan är den enda?
Gossen Ruda
Jo, vi har bara en inhemsk art och den är det nog inte. Jag är inte bra på kackerlackor men gissar på en icke fullvuxen tysk kackerlacka eller möjligen den orientaliska, fast den skall vara mörkare.
Johanna O
Jaha... Hm, visste att jag skulle bytt objektiv på kameran och fått en bättre bild, eller sparat krypet i en burk. Men se, det gjorde jag ju inte...
Igår på eftermiddagen, hade vi ca 10-15 såna här i kökstaket och i fönstret. Ljus var det. Tänkte först att det var skogskackerlackor som kommit in med mina två små knippen med blommor som hänger på tork i just köket. Eller att de kommit in med veden, som också förvaras i köket....
Ikväll hittade jag denna ensamma i taket i badrummet. Gick ett varv och kikade, men kan inte se nån mer!

Om det är nån utländsk art, kan dem ha följt med tex. kravbananerna eller vad tror ni?

Edit: Eftersom dessa krypen har flygförmåga, kan jag räkna bort den orientaliska som inte kan flyga..

Mvh
Johanna
Azur
Rätt mycket bra info om kackisar här:
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...earter.176.html
Johanna O
Tack för länktipset!
Har hämtat klisterfällor och satt ut lite här och var, men inte ett enda kryp!

Mvh
Johanna
blomkronan
Hej ett tips.
På Anticimex hemsida kan man göra en sökning på insekter.
Man svarar på frågor som... hur många ben har den, kan den flyga, färg, m.m. tillslut får man fram ett antal av alternativ med bilder. Där kan man oxå läsa sen hur man blir av med krypen.
//Mari
Johanna O
Done that... Tack i alla fall smile.gif

Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon