ajn_odla
Hej!
Jag vet inte vad den orangea blomman på bilden heter. Vet någon det?

Vi har en liten trädgård i Hälsingland zon 5. Jag skulle vilja flytta på några sådana här "orangea blommor" som är placerade på gräsmattan till en rabatt. Kan jag göra det nu i helgen eller ska jag vänta till våren?

Vi har också en krollilja på gräsmattan, går den också att flytta till rabatten nu i helgen?

Åke
CillaM
Det orangea är en lilja, följer du stjälken ner och gräver försiktigt med en diameter av 10 cm cirka hittar du knölen/knölar. Dom kan du plantera på ny plats med samma djup som på gamla stället.
HelenJ
Det går bra att flytta dem nu, så ser du ju hur resultatet blir också! De kommer förmodligen att vissna ganska snabbt, men de kommer igen nästa år.
Red Top
Hmm!
Det ser ut som brandlilja. Men de brukar inte blomma vid den här tiden.
Har du själv satt dit, eller fanns de där redan?
Om det är brandlilja så tycker jag du kan vänta till våren. Då har du förhoppningsvis fått fler lökar att flytta=)

Skriver tydligen långsamt. Hann inte se att du redan fått två svar.=)
ajn_odla
Hej!
Tack för alla snabba svar. Nej de här liljorna är gamla så de har jag inte planterat själv. De har troligen funnits sedan 1991 eller tidigare. Jag vill minnas att förra ägaren av tomten sa att de hette något annat än brandlilja, och om jag inte minns fel så har jag för mig att blommorna vara av en gammal sort som inte var så lätta att få tag på i butiken nu förtiden.

Åke
Red Top
Hej igen!
Brandlilja är en gammeldags torparväxt. Kanske inte så vanlig nu när det finns så många tjusiga förädlade=)
Skickar lite bilder på mina och en länk.

Brandlilja


[attachment=24434:b023.JPG]

[attachment=24435:b2008_030.JPG]

smile.gif
ajn_odla
Tack för bilderna. De liknar onekligen mycket mina blommor så du har nog rätt.

Åke
Bassam
Du kan flytt liljor nu, men glömma inte att tar en rejäl jordklump, Liljejorden skall vara djup, mullrik och porös.
H:Bassm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon