Söttok06
I dag köpte jag tre Smultronschersminer. En satte jag bredvid Salixen (Rödviden) och sen de andra på rad. Tänkte antingen sätta Salix emellan eller någon mörkt rödbladig växt (ev. Smällspirea Diabolo).
Men mitt avstånd blev 1 m mellan varje planta. Det kanske är för tätt. Får i så fall gräva upp på måndag och göra om.
Vad säger ni om avståndet?

Kan man ha Rostflockel Chocolate som är en perenn i stället för Smällspirean eller är den för låg?
Aqvakul
Allt beror på vad man vill uppnå. Med en meters avstånd så kommer de så småningom att "växa ihop" och då också delvis konkurrera. Men det kan ju bli hur snyggt som helst. En annan möjlighet är ju att plantera dem tre som i hörnen på en liksidig triangel, fast då hade jag nog snarare tagit till med 1,5 meter.
Söttok06
Om jag då sätter Rödviden (Salix purpurea nana) emellan (eller annan växt) kommer de då för tätt? Då blir plantorna med 1 meters mellanrum. KOnkurrera, menar du att de flätar in sig i varandra?

Fick för mig att det blir för kompakt att sätta tre Smultronschermsiner på rad eller göra ett hörn av dem för att sedan fortsätta med andra växter. Men det kanske är fel. Ska ju ha ett lite träd i hörnet också till våren. Svårt när jag inte kan skick en bild!

Aqvakul
CITAT (Söttok06 @ 19-09-2008, 21:09) *
KOnkurrera, menar du att de flätar in sig i varandra?

De konkurrerar på flera sätt:
  • om ljus och luft till grenarna
  • om vatten och näring till rötterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon