Grå
Jag har redan flera buskar i trädgården både i Ulricehamn och i Småland och jag tror nog de fröar av sig så att de växer där nästa år också. Jag fick fröer som jag sådde i två kärl för säkerhets skull och trodde att de inte skulle komma upp förrän efter vintern eftersom de står ute.

Tji fick jag, nu har jag massor av plantor som alla bör planteras en och en eftersom de blir stora och jag har inte plats för så många. Jag antar att de går att övervintra inomhus så jag ska spara ett par själv.
Om det finns någon som vill ha så kan ni pm:a mig så kommer de på posten. Plantorna är runt 7 cm höga plus rötterna och har fina små blad med de karaktäristiska blå prickarna på.


[attachment=24553:Ballongb...r_080920.jpg] [attachment=24554:Blå_ball...a_080920.jpg]
Grå
Fem plantor bokade, det finns fler kvar. Jag tycker det är synd att slänga dem när de nu vill växa, men jag vill ju heller inte ha hela trädgården full av enbart ballongblommor...
pibe02
Vilka söta. Var trivs de bäst? Hur stora blir de? Kräver de bra jord? Sol, skugga?
Mvh
Pia
Gåsis
Ballongblommar är ettårig. Övervintrar den inomhus kommer det antagligen att ha gjort sitt framåt sommaren. Men prova kan man ju.

/Åsa
Grå
CITAT (Gåsis @ 21-09-2008, 18:52) *
Ballongblommar är ettårig. Övervintrar den inomhus kommer det antagligen att ha gjort sitt framåt sommaren. Men prova kan man ju.

/Åsa


Aj, det låter inte bra, men å andra sidan är väl ett år för en växt den tiden det tar från fröt att gro tills den går i blom? Blommor bryr sig väl inte så mycket om vad vi skriver i vår kalender..? Jag vet inte? Det kostar inget att få dem iallafall och kan man hålla liv i dem över vintern så borde det rimligtvis att få dem att blomma till våren, såvida inte de får fnatt och börjar blomma inomhus mitt vintern... hmmm... men då kan man å andra sidan ta fröer och så till våren... prova går ju alltid, som sagt var. Ni som fått plantor av mig och inte får liv i dem kan få fröer av mig sedan istället när mina är klara, just nu blommar de för glatta livet.

Pibe: Var de trivs bäst vet jag inte, men de jag har står lite överallt i både djup och stenig jord i sol och i halvskugga. Mina plantor som jag satte i somras har hunnit bli 50 cm höga och lika vida, när jag planterade ut dem var de ca 15 cm höga.
De är verkligen jätteläckra, för stammen och bladverket är ljust grönt och så kommer det blåsvarta "ballonger" på dem och läckra ljusblå blommor. Den har helt klart blivit en av mina favoriter!
Red Top
Själv brukar jag så mina i början av april inomhus. De är väldigt lättgrodda.
När det sen inte är risk för nattfrost åker de ut lite varstan i trädgården. De börjar blomma i juli.
De jag har blir störst oc frodigast i halvskugga. C:a 1,5x1,5m. De som står i direkt sol har en tendens att bli lite långa och rangliga. Ett tips är att sätta plantorna två och två. Då blir det täta runda buskar =)
Varje kapsel med frö innehåller ju mängder med frö, så om man ville kunde man nog odla hela fält med ballongblommor.

Precis som grå, tycker jag också de är jätteläckra yes.gif
renate
Det är verkligen inte lönt att övervintrar sticklingar av ballongblomma den är ettårig och blommar samma år man sår de,självsår sig dessutom.Troligast dör sticklingarna så släng de och bereda plats för något annat.
Sorry det lät inte så snällt.
Grå
CITAT (renate @ 22-09-2008, 12:50) *
Det är verkligen inte lönt att övervintrar sticklingar av ballongblomma den är ettårig och blommar samma år man sår de,självsår sig dessutom.Troligast dör sticklingarna så släng de och bereda plats för något annat.
Sorry det lät inte så snällt.


Är bättre att vara ärlig än att vara snäll, men jag ska prova med två plantor iallafall. Har gott om plats än så länge på nya uppställningsbordet wink.gif
renate
CITAT (Grå @ 22-09-2008, 15:14) *
Är bättre att vara ärlig än att vara snäll, men jag ska prova med två plantor iallafall. Har gott om plats än så länge på nya uppställningsbordet wink.gif

Kul att testa,roligt med lite experiment.Själv gillar jag inte ballongblomma.Det var kanske därför jag skrev släng de.
henriks
CITAT (Grå @ 22-09-2008, 15:14) *
Är bättre att vara ärlig än att vara snäll, men jag ska prova med två plantor iallafall. Har gott om plats än så länge på nya uppställningsbordet wink.gif

GOTT om plats? var då? ;-) dunno.gif
Grå
CITAT (henriks @ 22-09-2008, 16:07) *
GOTT om plats? var då? ;-) dunno.gif


I sängen bredvid mig finns det inga krukor än så länge, inte heller i din bil. I din verkstad går det att få in en del och ovanpå din panna kan man ställa dem som kräver undervärme och slutligen i din kalsonglåda kan man ställa garderobsblommorna - det finns gott om plats, nöden är uppfinningarnas moder tongue.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 23-09-2008, 09:17) *
I sängen bredvid mig finns det inga krukor än så länge, inte heller i din bil. I din verkstad går det att få in en del och ovanpå din panna kan man ställa dem som kräver undervärme och slutligen i din kalsonglåda kan man ställa garderobsblommorna - det finns gott om plats, nöden är uppfinningarnas moder tongue.gif

a0a.gif
Wilmer
rotfl.gif
blomkronan
Plantorna kom i dag smiley_small_hug.gif tack så jätte mycke Grå.
Jätte fint bladverk/färgsättningen, det fanns tillochmed en liten blomknopp högst upp!?
Ett årig... ja, då kommer jag ha en fin blomma ett tag.
Jag ska göra mitt bästa för att få dom att växa och "överleva" vintern.

thanks.gif //Mari

Eivor på Väddö
Jag fick också mina plantor idag. Och jag har PM-at mitt tack till dig Grå.
Men tack här också, för det är så trevligt att du är så generös, så det förtjänar lite uppmärksamhet.
Eivor på Väddö
Grå, jag har fått svar här på min fråga om latinska namnet på ballongblomman.
henriks
CITAT (Grå @ 23-09-2008, 09:17) *
I sängen bredvid mig finns det inga krukor än så länge, inte heller i din bil. I din verkstad går det att få in en del och ovanpå din panna kan man ställa dem som kräver undervärme och slutligen i din kalsonglåda kan man ställa garderobsblommorna - det finns gott om plats, nöden är uppfinningarnas moder tongue.gif


Att jag inte tänkte på det! ja, det finns gott om plats, jag erkänner! kompiskram.gif
Grå
CITAT (Eivor på Väddö @ 23-09-2008, 20:36) *
Grå, jag har fått svar här på min fråga om latinska namnet på ballongblomman.


Ok! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon