Söttok06
dessa prydnadsbuskar som jag skrivit om tidigare. Har som sagt köpt Smultronschersminer och Rödvide (salix purperea nana) och tänkte nu också ha någon växt med mörkröda blad emellan på två ställen.
När jag läste om Smällspirean 'diabolo', stod det på något ställe att den kunde bli 3 m hög och 2 meter bred.
Eftersom jag har bara har en odlingslott vill jag inte att buskarna ska ta hur mycket plats som helst.

Kan jag även beskära denna Smällspirea så att den håller sig kring max 1,5 m på höjden och ca 1 m på bredden. Känner mig tjatig, men vill inte lägga ner pengar på fel växter.

Rostflockeln har jag också tittat på, men den verkar inte bli så hög alls. Allt måste inte vara i exakt samma höjd, men det ska ändå vara så att det känns avskärmat.
zaaritha
Vi har två "djävulsbuskar", som planterats vid grindstolpar.
De växer o verkar må bra--men vi har ej beskurit dem, inte gjort ett dugg--faktiskt!
Men; de är buskiga o fina!
Eva 33c
Jag planterade min Diabolo 1999. Den har aldrig blivit beskuren. Den är nog ungefär 1,5 m hög idag och växer "vasformigt", den är alltså smal nertill. Alla grenar konmer från en och samma punkt vid amrkytan. Så jag tror den skulle fungera fint med dina andra buskar. Den tål beskärning, men jag har läst att en del då får många sidoskott och då kan den kanske bli bred. Var man bor kan ju också påverka hur en växt utvecklas. Jag bor i zon 5.
[attachment=24572:Physocar...Diabolo2.jpg]
[attachment=24571:Physocar...Diabolo1.jpg]
Boxer
Du kan beskära/gallra smällspirean mycker hårt under vår-vintern, varje år.
Söttok06
Ok, om jag kan beskära den och hålla in den kanske jag vågar mig på den. För jag vill verligen inte att den blir för bred och stor. Höjden 1,5 är maxhöjden och bredden vill jag hålla till ca 1 m. Jag har odlingslotten i zon 3, Stockholm.

Det jag tänkte på var eftersom jag har en lott på 117 kvm så vill man ju också ha plats med annat. Men köpte buskar för att slippa hålla på att snickra spljéer (det kanske blir en sådan senare någonstans). Och dessutom tyckte jag att det verkade rätt fint med doftande Smultronschersmin och Salix som killen på Zetas rekommenderade. Sen såg jag växter med mörkröda blad som Rostflockel och Smällspirea Diabolo och tycker att det också verkar vara en fin kombination. Har ju också planterat en Rosflockel som är mer åt vinrött och blir 1, 8 m hög lite längre bort.

Liguster som kan hållas mer smal tar ju evigheter innan den blir hög tänkte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon