Ingrid Zon3
Jag har köpt för mycket lökar och kom ihåg ett gammalt tips om att plantera lökar i lager i stora tråg. Det jag har är aluminium-krukor med diameter 50 och ungefär samma höjd. De klarar frost.

Är det någon som har några erfarenheter kring plantering av krokus, tulpaner, narcisser mm i kruka? Tips?
Maggan H
Jag lyckades aldrig med detta, att plantera i lager på lager. En del kom inte upp alls, andra bara med lite grönt. Vet inte vad jag gjorde för fel, vattnade för mycket så de ruttnade kanske.
Rihane
Har ingen erfarenhet av lager på lager. Men förra hösten planterade jag narcisser i en kruka med hosta. Tanken var att narcisserna skulle skugga funkian när den började sticka opp. ("
Grävde sen opp narcisserna när dom blommat över och funkian hunnit upp en bit. Petade ner några pensé frön i samma kruka.
Tre av narcisserna har åkt ner i krukan igen tillsammans med, krokus tror jag det var.

Jag hade tulpaner i en stor fyrkantig kruka som syns på nästa bild. Nu tog jag och planterade 17 tulpanlökar beställda från odla i veckan i den krukan.


Slängt ner lökar lite här och där i andra krukor. Men dom nämnda har med säkerhet funkat. Planterat för knappt ett år sedan och med blommor i våras.
Hade en pressening över i vintras.
Bassam
[attachment=24622:lök3.bmp][attachment=24620:lök1.bmp][attachment=24621:lök2.bmp
]
jag ska förklara 3 steget:
bild1 visar vad som är bra att ha till hands vid lökplantering: ev. lökkorg, sand, benmjöl och lökar så klart!

bild2 Om du vill kunna lyfta bort de utblommade lökarna så är en lökkorg till bra hjälp. Se till att korgen ligger tätt mot det iordningställda underlaget, så att inga luftspalter bildas under den.
bild3 Sedan du fyllt lökkorgen till hälften med jord och gödslat med benmjöl, placerar du lökarna i den. Ös på jord sedan så den täcker korgen ordentligt och lökarna hamnar på rätt djup.
Obs
jord :vill ha en väldränerad, varm, mull- och näringsrik jord.Se till att du har en porös, sandblandad jord med god dränering på lökarnas planteringsplats. Bottna gärna med sand/grus och strö en näve benmjöl på gropens botten. Plantera och vattna.
näring:Använd en speciell lökgödsel eller benmjöl vid planteringen och komplettera gödslingen på våren när lökarna har kommit upp, då gärna med blodmjöl, som harar och rådjur inte tycker om. Gödsla platsen även nästa höst med benmjöl eller lökgödsel igen så att lökarna orkar blomma år efter år.
djup. D.v.s. om löken t.ex. är 5 cm hög skall den planteras ca. 25 cm djupt.
om rådjur:Det finns lökar som harar, kaniner, rådjur och sorkar inte tycker om. Egentligen är det bara tulpaner och krokus som är riktigt odjurs-mums, de andra lökarna lämnas oftast ifred, särskilt då alla Allium- och Fritillaria-sorterna liksom narcisser. Ett tips är därför att plantera sådana ihop med tulpaner och krokusar så att djuren inte så lätt hittar de läckerheter de är ute efter.
H:Bassam




Ingrid Zon3
Tack för tipsen, Bassam, men nu var det erfarenhet av odling just i kruka jag var ute efter. En och annan lök har jag petat ner i jorden förr.

Men jag är alldeles för lat för att hålla på och tjafsa med lökkorgar, gräva upp utblommade lökar osv. Planterar man annat runt omkring syns inte blasten, iaf inte på håll biggrin.gif.

Rihane, gör du något med krukorna på vinter? eller står de bara ute?
Alexander-VG-zon3
jag brukar har lökar i krukor ute . tyvärr händer det ofta att en del lökar fryser ihjäl eller ruttnar ihjäl .

men jag brukar sätta krukorna lite skyddat och täcka dom så brukar det gå bra och så blommar dom fints till våren .

Tante Morgan
Jag gjorde en sådan lagerplantering i ett plåtspann förra hösten. Tyvärr så hade jag nog inte tillräckligt med dränering. Bara hälften kom upp som de skulle resten ruttnade.
Det som kom bäst var det som var högst upp - krokusarna. Några av tulpanerna i mellanlagret kom men inte alla. Och narcisserna som var längst ner kom inget av.
Så mitt tips är många dräneringshål och ordentligt med leca i botten! biggrin.gif
Rihane
CITAT (Ingrid Zon3 @ 23-09-2008, 19:24) *
Tack för tipsen, Bassam, men nu var det erfarenhet av odling just i kruka jag var ute efter. En och annan lök har jag petat ner i jorden förr.

Men jag är alldeles för lat för att hålla på och tjafsa med lökkorgar, gräva upp utblommade lökar osv. Planterar man annat runt omkring syns inte blasten, iaf inte på håll biggrin.gif.

Rihane, gör du något med krukorna på vinter? eller står de bara ute?



Den fyrkantiga krukan stod där den står på bilden i ett ganska utsatt läge. Funkian som syns på samma bild är den jag hade narcisserna i . Den stod närmre den fyrkantiga mer mot husväggen. Dikt mot brödback med perennaodling. Sedan hade jag en grön pressening över. Det är allt.

Ingrid Zon3
Tack! Börjar luta åt att jag planterar "ful-lökarna" (från Lidl) i kruka som jag bottnar med massor med leca (dräneringshål finns redan) och sen kör in under klätterhortensian mot väggen. Så får vi se hur det går...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ingrid Zon3 @ 24-09-2008, 05:38) *
Tack! Börjar luta åt att jag planterar "ful-lökarna" (från Lidl) i kruka som jag bottnar med massor med leca (dräneringshål finns redan) och sen kör in under klätterhortensian mot väggen. Så får vi se hur det går...


det är viktigare att ha leca runt löken . det är ju löken som ruttnar .

jag gör så först ett lager med leca i botten sedan fyller upp med jord och lägger lökarna på ytan sedan täcker jag med leca helt över hela löken . sedan ett tuntjordlager sist .
Lady Hamilton
Jag har också testa lökplantering i krukor Med varierande resultat. Det jag har lyckats bäst med är i de krukor där jag planterat ner lökarna i planteringsjorden (lagt i lite olika lager) och inte vattnat någonting. Sedan har jag ställt undan krukan i ett kall-garage och låtit den stå där fram till vårkanten. Då har jag tagit fram krukan och täckt den med snö som sedan tinat och på så vis "vattnat" lökarna. Vill man påskynda lök uppkomsten/blomningen så är det bara att ställa krukan lite skyddat nattetid på ett ställe som inte blir fullt lika kallt som "ute" Som många redan har skrivit så är dräneringen väldigt viktig så att inte lökaran ruttnar eller blir djupfrysta av för mycket vatten
Lyck till
Bassam
Hej Ingrid Zon3: jag kommer här för att komplettera vad studera och prova jag med mina kompisar erfarenhet på det här förrummet.
H: Bassam
frugb
Hej!
Jag satte massor av realökar i olika krukor och kärl förra året. Använde samma krukor och jord som jag hade odlat i under säsongen, dvs tomater etc. Ingen ny näring - allt finns ju i löken redan.

Planterade vissa i upp till fem lager - iris, hyacint, tulpan, blåstjärna, allium.

Vattnade enbart en gång och sedan ställde jag in alltihop i garaget - mörkt men frostfritt. Kanske vattnade en gång till mitt i vintern när det blev snustorrt.

Sedan - oj vad det växte! Jag tog fram dem när det började spira i krukorna och då ställde jag in dem i växthuset - men det behöver man ju egentligen inte. Det fungerade helt enkelt kanon.

Det häftiga är att sedan när allt blommat över så hällde jag ut allt, tog vara på alla överblommande lökar, behöll blasten på löken och la dem sorterat i vanliga matkassar. Hängde in alla kassar i uteförrådet, som blir väldigt varmt på sommaren. Där fick de hänga, bortglömda, över hela sommaren - inte vatten en enda gång. Nu i september så tog jag fram kassarna och sorterade bort allt torrt - och oj vad mycket lökar det blivit! Varje tuplanlök var istället 4 st nya, kanske inte jättestora men klart hanterbara. Så nu har jag planterat ut allt i trädgården och har fått många fler lökar än vad jag startade med.

Lycka till! Det är väldigt roligt att odla lökar i kruka tycker jag!

Vänliga hälsningar
frugb, zon 1-2
lissa
Jag har alltid alla lökarna i krukor och en balkonglåda..Dom i balkonglådan ( freesior) har varit där i många år. Jag har inte en aning om hur många det finns där, och ibland stoppar jag ner nya småttingr som dom ibland får på blasten. Är det någon mer som får smålökar i blasten?? Dom står med Kalanchoes och alla sköter sig själva. Vatten får dom bara när Kalanchoen ser törstig ut..och Fresiorna ger mig underbara blommor i Jan/feb. Just nu har dom redan fått lång blast, lite väl tidigt för dom.
Jag hade samma blommor i en korg som jag hade satt undan, men där har dom också börjat växa, så mycket att dom t om blir vattnade för att få en chans att blomma en gång till i år om dom vill.
Resten av lökarna har jag just idag placerat i krukor, samplantering i allra högsta grad..men hoppas att inget av det börjar gro, förutom Amaryllisarna, men dom ska man väl sätta strutar på nu ...eller är det fel tidspunkt ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 09-10-2008, 00:44) *
Jag har alltid alla lökarna i krukor och en balkonglåda..Dom i balkonglådan ( freesior) har varit där i många år. Jag har inte en aning om hur många det finns där, och ibland stoppar jag ner nya småttingr som dom ibland får på blasten. Är det någon mer som får smålökar i blasten?? Dom står med Kalanchoes och alla sköter sig själva. Vatten får dom bara när Kalanchoen ser törstig ut..och Fresiorna ger mig underbara blommor i Jan/feb. Just nu har dom redan fått lång blast, lite väl tidigt för dom.
Jag hade samma blommor i en korg som jag hade satt undan, men där har dom också börjat växa, så mycket att dom t om blir vattnade för att få en chans att blomma en gång till i år om dom vill.
Resten av lökarna har jag just idag placerat i krukor, samplantering i allra högsta grad..men hoppas att inget av det börjar gro, förutom Amaryllisarna, men dom ska man väl sätta strutar på nu ...eller är det fel tidspunkt ??


är det inte fröer du får på Freesian ? , har aldrig hört att dom får lökar där .

amaryllis sätter jag inga strutar på . låter dom vila på vintern sedan tar jag fram dom varmt och ljust när jag vill dom ska blomma .
lissa
Nej Flaxss, det är pyttelökar. Jag var verkligen fundersam första gången jag såg en.. Fröerna tar jag aldrig red på..en enda gång gjorde jag det, men som med dom flesta lökväxterna tar det mycket längre tid och är pilligare. Tex Gloriosa, för att den ska blomma från en fröuppdragen växt får man nog vänta i minst 3 år,.Dom flesta lökväxterna brukar nog ge oss sidolökar just för att vi inte ska behöva hålla på med frön och vänta så länge.. Så nu klipper jag bort blomstänglarna på Freesiorna när dom har blommat klart..oftast lite tidigare, för jag vill kunna njuta av doften inne också. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon