Monarda
På en av komposterna som står väldigt skyddad under en stor gran, hittade jag på toppen denna hög med dun och fjädrar.

P9210474.JPG

Ser ut att komma från flera olika fåglar. Bl a tyckte jag mig kunna identifiera en vingpenna från en grönfink.
Några av dunen ser nästan ut att kunna komma från en rovfågel. Finns inga övriga rester från fåglar. Tanken slog mig om det kan vara någon sorts mellanstation för sparvhöken där den sitter och plockar sina byten innan den far vidare. Jag får rätt ofta besök här i trädgården av en sådan.


P9210476a.jpg

Någon som har en idé om detta?
KURT
Ja, jag tror också att det kan vara sparvhöken, oavsett om den äter byte själv eller fångar åt ungarna så behöver den ju plocka bytena. Men sedan äts nog det mesta upp, det som inte kan smältas spys upp som spybollar. Och det är ju främst hökar som sitter på marken och plockar fåglar, och tar den småfåglar så är det nog en sparvhök. Och det är inte ovanligt att rovfåglar tar andra mindre rovfåglar som byte, även om sparvhöken inte kan fånga speciellt många andra rovfåglar! Både örnar och berguv kan t ex ta fiskljuse, främst ungar som är mycket lätta att fånga.
Monarda
Kanske höken blev av med några dun i stridens hetta. Verkar ju som den gjort det till en vana att landa just där med tanke på mängden fjädrar. Får väl lägga mig i bakhåll med kameran någon dag.

Tämligen orädd verkar den vara i alla fall. Har susat förbi mig helt nära några gånger och även gjort tillslag på fågelborder trots att jag befunnit mig i närheten. För några år sedan hade en förirrat sig in på altanen och satt nerkilad bland pelargonerna när jag kom ut för att titta vad som stod på. Det är trots allt en positiv upplevelse att ha rovfåglar så nära inpå och så mycket som jag matar småfåglarna så är nog den återväxten säkrad ändå.
amaira
Den nedre bilden får mig att tänka på fasan... Kanske årsunge ännu inte vuxen? Hönsfåglar är "ungar" och mycket sårbara, även när de till synes uppnått vuxen storlek. Vuxenhetens "tyngd" rent muskulärt, dess mognad och "självkänsla" eller hur jag ska säga det, kommer senare, och de är lätta offer för rovfåglar.
Duvhök istället för sparvhök? En tanke bara, jag tror inte på den själv wink.gif jag bara är med och "bollar" för att utesluta och närma sig rätt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon