Full version: Plantering i slänt
ellell
Har någon ett föslag på plantering i en väldigt brant och torr slänt? Helst skulle det vara något som växer fort och håller undan ogräs. Snyggt skall det vara också! Får gärna vara taggigt. Ev. blomning skall helst vara vit. Slänten är 57 m lång och från 4 till 1 m bred. Sluttar ca 45 grader. Jag vet, kraven är stora och förutsättningarna inte direkt lysande, men jag har lovat att fixa det. crying.gif
HelenJ
Vad sägs om cotoneaster - krypoxbär? Sorten 'Coral Beauty' är väl mest känd.
De tål en del torka, de binder jorden bra, är städsegröna, blommar med vita blommor och på hösten får de fina korallröda bär som sitter kvar länge. De kryper längs marken, men kan också hänga över en kant.

Jag satte mina för två år sedan, och de har redan växt ihop och nästan helt täckt marken redan.
Cilla
Jag tänkte också på någon slags oxbär/häckoxbär. Många av de får ju illröda höstfärger också. Man kan dessutom lite här och var eller i ett område sätta berberis som får sticka upp och stå för taggigheten och det brandfärgade på hösten. De tål också torka.

45 grader är brant, du kanske kommer att få lägga ned ett nät eller kokosmatta för att binda jorden. De bryts ned så småningom. I början, dvs de två första växtsäsongerna vill buskar också ha stödvattning för att kunna etablera sig. Sedan klarar vissa arter torka bra. Under vattningstiden vill man gärna att jorden är lite stödbunden så att den inte bara rinner bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon