Annse71
Jag har ett olivträd som står ute i kruka för tillfället. Min svärmor har erbjudit sig att ha det i sitt uterum, men jag tycker det är rätt fint även inomhus. Kan man ha det inne i vinter utan att det tar skada, eller blir det för varmt?

/Annika
ingrids
Det luriga, som vi som tagit död på olivträd konstaterat, är att det är svårt att se om det har det för torrt för bladen börjar trilla ibland först långt efter att hela trädet dött. Om du kan ha en inte alltför varm och torr plats som ändå är ljus ökar chansen, och att du verkligen håller koll så att det inte torkar ut. Men ett svalt uterum ger ofta bättre överlevnadschans.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Annse71 @ 23-09-2008, 09:25) *
Jag har ett olivträd som står ute i kruka för tillfället. Min svärmor har erbjudit sig att ha det i sitt uterum, men jag tycker det är rätt fint även inomhus. Kan man ha det inne i vinter utan att det tar skada, eller blir det för varmt?

/Annika


det bör inte ha varmare än +10c på vintern . blir det varmare än så så behöver du ge den extra belysning och hålla kolla efter ohyra och vattnigen och fukt dvs inget som oliven mår bra av plus att du måste hålla koll på en massa .

för trädet skull så är det bättre om den står ute tills dom första frostnätterna kommer och sedan övervintra det svalt i en temp på +5c +10c och då vattnar man ca 5 till 10gånger under vintern .
MiGa
Jag fick ett olivträd för några år sen som jag planterade i en stor kruka utomhus.När vintern kom så tog jag in den och jag tror inte den tyckte om det för den började tappa blad.Läste sen att den måste ner i temp för att kunna få oliver.Så förra vintern tog jag inte in den utan satte den mot väggen,papper runt krukan filt runt trädet.Detta året blommade det jätte mycket och sen kom oliverna men dom hinner inte bli så stora så dom går att använda men skoj ändå yes.gif
blomkronan
CITAT (MiGa @ 06-11-2008, 00:41) *
Jag fick ett olivträd för några år sen som jag planterade i en stor kruka utomhus.När vintern kom så tog jag in den och jag tror inte den tyckte om det för den började tappa blad.Läste sen att den måste ner i temp för att kunna få oliver.Så förra vintern tog jag inte in den utan satte den mot väggen,papper runt krukan filt runt trädet.Detta året blommade det jätte mycket och sen kom oliverna men dom hinner inte bli så stora så dom går att använda men skoj ändå yes.gif


Hej MiGa och välkommen till Odla biggrin.gif
Zidane
Jag köpte ett litet ( typ ca 20-25 cm ) träd som jag planterade ut i höstas , om du vill chansa lite så hitta ett fördelaktigt läge och plantera ut din lilla medelhavsdröm.

Min klarade sig utan ( synbara ) problem under de vidriga frostnätterna ( som lägst minus 4,5 ) som passerade GBG för 10-14 dagar sedan.
skogstroll
jag köpte ett i våras (nån meter), det har stått ute och i växthus och nu under huset frostfritt med en liten ljusglugg. Det ska bli intressant att se om det klarar sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon