Full version: Fjärilar
Anki V
Förra helgen när vi var i stugan så förundrades vi av hur mycket fjärilar det fanns. De tyckte nog att det var lite kallt (frost på mogronen) så jättemånga satt på stenarna i mitt grusparti och solade vingarna.

Jag är skitdålig på insekter och skulle vara tacksam för hjälp med identifiering av dessa tre.
[attachment=24669:fjäril1.JPG]
[attachment=24670:fjäril2.JPG]
[attachment=24671:fjäril3.JPG]

Jag har inte världens bästa kamera….som ni ser.

Tack på förhand/Anki V
Netha
Den översta ser ut att vara en sorgmantel

Tvåan bör vara en Amiral

Trean tror jag är en Påfågelöga

Edit: rättat

Gossen Ruda
Nja, det går bra utan "fjäril" också. rolleyes.gif Dvs Sorgmantel, amiral, påfågelöga. 1:an och 3:an är fjärilar som övervintrar som fullbildade, dvs dom passar på att äta inför vintern och flyger därför ganska sent på säsongen. Sen uppsöker dom en skyddad plats för vintern, dom tål att bli djupfrysta. Amiralen är lite knepigare. Den tillhör egentligen sydeuropa men flyger upp hit varje år och har nån generation här. Den skall egentligen inte klara att övervintra men jag är lite skeptisk mot det eftersom jag har sett perfekta exemplar tidigt på våren som knappast kan ha kommit söderifrån.
Red Top
Intressant om Amiralen.
Hos mig är den en av de första och sista jag ser. I norra Uppland.
Träffade den här häromdagen:

[attachment=24681:b_002.JPG]
=)
Anki V
Jättetack för all den fina informationen thanks.gif .

Nu kan jag briljera lite till helgen när jag ska återberätta för hjärtevännen.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon