Maria_z5
Hej på er!

Länge sedan jag hann skriva något här men oj vad skönt att se att ni är kvar!

Jo, maken har fått jobb i Norrtälje och nu ska vi flytta från z5 till z3-4 och jag håller på att gräva upp mina favoriter för brinnande livet men jag funderar på om jag kan/ska klippa ner dem? Det känns som att det inte ska vara några problem men osäker är jag.
Jag funderar över perenner och rosor men främst över perennerna.
Jag chansar på att höstanemonen klarar flytten om den får bo i svärmors kompost där nere men misstänker att jag får leta ny planta nästa vår.

Rosorna är fortfarande i blom men jag klipper ner dem och skickar ner dem med pappa i morgon och så kommer svärmor gräva ner dem på lämpligt ställe i helgen.

Vad tror ni ska jag klippa ner de mest omfångsrika perennerna innan de stoppas in i bilen och körs ner?

/Maria
renate
Perenner kan du klipper ner men inte helt.Rosorna skulle jag inte klipper ner,de kan du låter vara som de är,även om de tar plats.Det är för sent nu att klipper rosor.
Maria_z5
Tack Renate!

Tack för dina synpunkter, det är ju inte så ofta man gör en flytt av det här slaget.
Jag vill ju inte ta livet av rosorna så jag ska följa ditt råd.

Mvh, Maria
Alba
Oh så spännande att flytta. Men nog kommer du väl att sakna vinter och snö men kommer ju att få så många andra fördelar.
Bara odlingsklimatet kommer du säker att märka skillnad på.

Jag önskar er lycka till. Du kanske tittar in här och berättar när ni kommit på plats och hunnit få ordning.
Helen i Piteå Zon 5
Spännande att få byta upp sig i zoner yes.gif du får en annan möjlighet vad gäller träd och buskar.
Perennerna är inga problem att klippa ner men Anemonen skulle jag nog låta vara orörd och sen skulle jag ta en stooor jordklump så även rötterna fick vara.
Lycka till med flytten och ert nya hem! / Helen
Magdis
Oj vad avis jag blir på dig som får flytta till Norrtälje, det är en jättemysig stad! Där har jag bott en gång i tiden och gått gymnasiet ännu tidigare tillbaka. Inte så dumt att byta upp sig zonmässigt heller! tummenupp.gif
Hoppas allt går bra!
*Stintan*
g.gif byta upp? Maria byter väl ner sig zonmässigt angel_not.gif
(f´låt kunde inte låta bli)

Håller med Magdis Norrtälje är en urmysig stad, dessutom brukar ju inte Roslagen lida brist på snö på vintrarna (om det är någon vinter vill säga). Lycka till med flytten!
Maria_z5
Hej på er!

Jo, det ska bli jättespännade att byta zon och huvudet fullständigt brinner av ideer och planer.
Vi kommer flytta in i vårat sommarhus där jag vet hur ganska väl hur förutsättningarna är men jag inte har gjort ett endaste dugg i trädgården annat än att sätta ner en groteskt stor rabarber. Jag kan inte vara utan det på sommaren! crazy.gif

Det jag kommer sakna är vintern, de sommarljusa nätterna, huset, vännerna och storleken/färgintensiteten på växterna. Mamma har fått av mina frösådder och hennes är inte lika stora eller färgintensiva som mina vilket kan bero på annat också fast jag tror mer på klimatet.
Egentligen kommer jag sakna ALLT här uppe men maken har fått drömjobbet och vi har våra föräldrar och syskon där så det blir säkert bra.

Nu ska jag bara föda barn innan vi flyttar in slutet av oktober, hoppas att det lilla pyret kommer i tid och sedan ska jag lära mig att lägga upp bilder på albumet så att ni kan se vad jag roar mig med där nere fram på vårkanten.

Helen: Jag gjorde exakt som du skrev med anemonen. yes.gif Nu är det bara att hålla tummarna att den klarar sig.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon