helb
Hittade denna på min altan. Aldrig sett nåt likande, kvick var den också när den kröp iväg.[attachment=24723:DSC00870.jpg]
Azur
Nja, särskilt kvicka är väl Timmerman inte smile.gif men hade du tagit fast den hade du fått höra den knorra i protest.
Piccante
Kul! har aldrig fått se någon själv.
helb
He he fast denna var kvick. Jag tog upp den med en sandlådespade och hann knappt få dit den förrän den var på väg över skaftet upp på min arm. Nu måste jag läsa lite om den då, när jag fått ett namn. Tack så mycket.
Margith
Jag erkänner direkt att det förmodligen inte finns nån som är så dålig på insekter som jag (jag tycker att de är rätt läskiga!)
Men jag säger att ditt kryp är ingen timmerman, iaf inte en timmerman som jag lärt mig att känna igen dem.
Jag hittade en bild på internet:

http://www.edu.linkoping.se/Berzelius/biol...r/Timmerman.JPG

Så här har jag lärt mig att en timmerman ser ut.

Så jag tror att ditt kryp är nåt annat.
Red Top
CITAT (Margith @ 25-09-2008, 15:24) *
Jag erkänner direkt att det förmodligen inte finns nån som är så dålig på insekter som jag (jag tycker att de är rätt läskiga!)
Men jag säger att ditt kryp är ingen timmerman, iaf inte en timmerman som jag lärt mig att känna igen dem.
Jag hittade en bild på internet:

http://www.edu.linkoping.se/Berzelius/biol...r/Timmerman.JPG

Så här har jag lärt mig att en timmerman ser ut.

Så jag tror att ditt kryp är nåt annat.

Den du visar liknar mer en tallbock.=)
helb
Om jag tittar på Azurs länk så tycker jag den är väldigt lik. Den andra hade väldigt spetsig rumpa, tyvärr syns inte det på mitt foto om "min" har det.
Så här står det på hans länk:


Kan förväxlas med
Skalbaggarna kan förväxlas med tallbock. Dessa är dock svarta och antennerna är som längst dubbelt så långa som kroppen. Larvgångar under bark kan förväxlas med gångar gjorda av larver till barrträdslöpare.


Sen visas en bild på en tallbock och den är verkligen svart. Min var brun.


Men jag är definitivt inget bra på kryp för jag tycker dom är oerhört obehagliga. Jag är stadstjej fast jag bor vid skogen i eget hus.
Gossen Ruda
Elementärt mina kära Watsonar, helb har fotat en hane medans Margiths länk visar en hona.
Margith
Snälla mr Holmes, kan du förtydliga? Är både min och helbs bild en timmerman, skiljer sig honor och hanar så mycket?
När jag nu läser hela tråden tycker jag att de "timmermän" jag sett och fått artbestämda mer sannolikt verkar vara tallbockar confused.gif
helb
Fast vad jag förstår ska tallbockar vara svarta, det står tydligt i texten. Samt att antennerna inte ska vara så långa. Och svart var inte min goding i närheten av. Men forskar man vidare kanske det finns undantag.

Jag tyckte den var charmig, med så otroligt långa spröt. Har aldrig sett nåt liknande, kunde inte släppa den ur minnet så jag var tvungen att kolla upp det.

Jag litar på er kunniga, jag är totalt gröngöling här unsure.gif
Gossen Ruda
Jo, hannens antenner är dubbelt så långa som honans. Här är en bild jag tagit på ett par där skillnaden syns tydligt.

[attachment=24756:i1681.jpg]
helb
Det var allt en fin bild det.
Så jag kan räkna med att det var en Timmarman jag såg nu då, inte en tallbock?
Netha
Timmerman kom "som brev på posten" när barnen hade suttit ute och täljt på balkongen.
Åtminstone "förr" drogs den till platser där man hyvlat, täljt.

Nu är det ett antal år sedan jag såg en sådan senast.
Azur
CITAT (helb @ 27-09-2008, 20:38) *
Det var allt en fin bild det.
Så jag kan räkna med att det var en Timmarman jag såg nu då, inte en tallbock?

Jadå, solklar Timmerman.
helb
Toppen Azur, tack så mycket.

Och tack alla ni som hjälpt mig att identifiera mitt snygga besök. Jag är glad att inte mina katter hittade den först.....

Tack så mycket alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon