Pidda99
Jag hoppas på förslag både traditionella och mer "out of the box" på växter och placering för nedan yta. Huset ligger i sydvästra skåne nära öresundskusten, blåsigt och milt!

[attachment=24816:Grannhus.jpg]

Ytan är 6,5 meter lång och 1,6 meter djup.
Vi har tänkt på syrener som borde bli härligt på vår/försommar men det är kanske trevligare att ha ngt som är vintergrönt.
Eventuellt blir det plank mellan oss och grannen (ej bestämt ännu) men även då önskar vi titta ut på ngt trevligare

[attachment=24819:Utsikt.jpg]

Trädäcket avgränsas i söder av vårt garage 2,7 m högt och grannhuset i väster och vårt eget hus i öster. Början till pergolan skall eventuellt täckas med tak och därunder skall vi ha utemöblemang.

[attachment=24817:Hus_garage.jpg]

Önskedrömmen vore en vintergrön fond, blommande buskar (vitt, rosa, lila) samt perenner "up front". I pergolan kan gärna vin få klättra och det spelar ingen roll om växter hänger in över trädäcket då det finns mycket plats.

[attachment=24818:Insyn_gata.jpg]

Mvh/Peter
sillamor
Jag tror det blir svårt att få rum med tre lager.

Jag hade satsat på ett spaljeplank som går upp till 1,80, klätt med murgröna om ni vill ha vintergrönt.
Framför planket skulle jag sätta några klotformade träd, tex klotkärrek. Runt trädens fötter en frodig woodlandrabatt.

Kortsidorna i norr och söder kan du täppa igen med större buskar, t ex syren, ett vintergrönt olvon, en rolig fläder.

Om det råkar finnas en solig och någorlunda vindskyddad vrå vore det fint med en fjärilsbuske.

Ska ni kunna gå förbi där eller traskar ni uppe på däcket? En informell gång av några trampstenar utslängda närmast däcket kanske kunde vara nåt?
Alexander-VG-zon3
Buskar - Frilands Hibiskus,Fikon,Buddleja,Rosor,Syren,Havtorn

Städsegröna buskar - Buxbom

Perenner - Phlox,taklök,sedum,Lavendel,timjan,solhatt,yucca,rosenstav,höstanemon,salvia,bac
ksippa,prydnadsgräs,vår och höstlökar,nävor,klockor

Pidda99
[attachment=24873:Skiss_1.jpg]

OK nu har jag varit ute på plantskolorna och kikat. Tack för Er förslag förresten.
Från vänster till höger:

Ett par storbladiga lagerhägg
Uppstammad silverbenved + silverbenved därunder
Pärlbuske
Uppstammad guldbenved + guldbenved därunder
Syrenbuddleja + 2 buxbomklot
Japanskgräs + något annat gräs
Japansk blodlönn
Marktäckare hasselört el dylikt
I kruka på däcket: uppstammade syrenhortensia, hibiskus, fikon??

Tar gärna emot synpunkter och andra konfigurationer
Gilbert
Hej.

Vad fint det ser ut! I krukan på altanen skulle jag ha en uppstammad dvärg syren. Den doftar gott och har en fin form.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon