Cilla
Nu är det bra tid att sätta äppelkärnor i marken för att om ett par, tre år kunna göra ett eget äppelträd - eller för att göra en yvig, friväxande vildapelhäck.

Enklaste metoden: Välj ett fuktigt ställe i trädgården, tryck ned kärnor en cm ned i jorden lite här och var. När plantorna kommer upp kan du ta ställning till vad du ska göra med dem, och flytta dem.

Säkrare metoden: Lägg äppelkärnor i kruka som du gräver ned i rabatten eller i ett hörn i trädgården. Vattna vid torka. Det lilla pytteträdet som kommer upp behöver senare under säsongen en lite större kruka.

Äppelsådder är lätta att gräva upp och flytta det första växtåret. Om de står i bra jord och kommer från "starka" kärnor blir de en meter höga första året, utan sidogrenar. Andra året brukar de utveckla sidogrenar.

Men det är inte i första hand för kärnsåddens krona som det är roligt att så äppelträd, utan för att det ger en så bra rot till ditt eget äppelträd sedan! För på tredje året kan du klippa ned frösådden och ympa på en liten kvist av en sort som du tycker om. Och vips har du skapat ett äppelträd som kan leva i flera hundra år!

Om du istället sätter de små sådderna i ett hörn i trädgården, kan du få ett frixäxande vildapelbuskage eller häck. Vildaplar pollinerar alla andra äppelsorter, är mums för bin och humlor och äpplena är viktig föda för fåglar. Dessutom är de vackra att beskåda.
Carina
Hm...intressant!
Jag har brevid ett stort gammalt äppelträd hittat ett litet vad jag tror är självsått äppelträd. Tänkte faktiskt tanken på att det kanske skulle gå att flytta in det i trädgården och ympa in de sorter man vill ha på det.
Är det försent att göra det nu när trädet är ca 1m-1,5m högt?
Det kanske inte funkar att ha en "vildäppelstam"? För det blir väl vildäpple om ett "tamäpple" frösår sig själv?

Mvh, Carina
KURT
CITAT (Carina @ 11-09-2003, 07:55)
Hm...intressant!
Jag har brevid ett stort gammalt äppelträd hittat ett litet vad jag tror är självsått äppelträd. Tänkte faktiskt tanken på att det kanske skulle gå att flytta in det i trädgården och ympa in de sorter man vill ha på det.
Är det försent att göra det nu när trädet är ca 1m-1,5m högt?
Det kanske inte funkar att ha en "vildäppelstam"? För det blir väl vildäpple om ett "tamäpple" frösår sig själv?

Mvh, Carina

Alla äpplen man sår blir "vildäpplen". Sår man tillräckligt många, så kan det dock slumpmässigt bli en sort som har intressanta egenskaper . Men främsta anledningen att så är just att få en grundstam . Är ditt vildäppleträd 1-1.5 m högt så bordet det fortfarande gå att flytta det och nu på hösten är också bästa årstiden för flytt. Om man sedan skall ha det för att ympa så får det inte vara alltför stort om man skall ympa på en ny "topp", grenar kan man ju ympa även på större träd.
Unn
Tack för den uppmuntrande påminnelsen Cilla!
Mina frösådda har alla dött (mitt fel), men jag får väl göra ett nytt försök även i år. Oj, vad jag kommer att bomba forum med frågor om ympning om 2 år biggrin.gif
Unn
Carina
CITAT (KURT @ 11-09-2003, 08:04)
Är ditt vildäppleträd 1-1.5 m högt så bordet det fortfarande gå att flytta det och nu på hösten är också bästa årstiden för flytt. Om man sedan skall ha det för att ympa så får det inte vara alltför stort om man skall ympa på en ny "topp", grenar kan man ju ympa även på större träd.

Om jag ympar in några grenar måste man spara några vildapelgrenar då eller kan man klippa bort dessa och bara behålla ymparna?
Fast det klart, om inte toppen ympas så blir ju hela toppen en vildapel...
Hur litet måste trädet vara för att kunna ympa in en ny topp? ...och hur långt ner/upp gör man det?

Mvh, Carina
Cilla
CITAT (Carina @ 11-09-2003, 13:03)
Om jag ympar in några grenar måste man spara några vildapelgrenar då eller kan man klippa bort dessa och bara behålla ymparna?
Fast det klart, om inte toppen ympas så blir ju hela toppen en vildapel...
Hur litet måste trädet vara för att kunna ympa in en ny topp? ...och hur långt ner/upp gör man det?

Om man börjar "från början" med en frösådd så kommer ju lilla skottet upp första året - detta kallas spö. Nästa år blir det längre och lite grövre och skickar ut små sidogrenar. Om det står i god jord och har blivit lite stadigt vedaktigt kan man ympa redan då.

Vill man inte ha vildapeläpplen tar man av hela spöet eller trädet och ympar in "sorten". Är man nybörjare kan man klippa av trädet på 20 cm höjd från marken/roten, så att man kan ympa en gång till längre ned om man misslyckas. Det är bra om ympen, den nya sorten, inte kommer för högt upp. Jag tycker att 5-10 cm är en lämplig höjd.

Tidigast man kan ympa är när skottet är så pass grovt att man fysiskt kan hålla det, snitta och få ihop det med en ympkvist - och för detta behöver det bara vara ett par år. När lilla ympkvisten med gummisnodd eller liknande sitter där ska grundstammen (roten och lilla stamstumpen) orka bära tyngden.

Ympningar i grova grenar eller grov stam på t ex 5 cm är lite svårare att göra. Man sätter då in flera ympar osm hjälper till att läka samman. Upp till 3 cm i diameter klarar också en nybörjare ganska lätt.

Jag räknar med att några av mina frösådder som växte upp i år ska ympas i vårvinter, medan de som är tanigare får stå till sig ett år till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon