Full version: SWERTIA?
constancia
Hej. Jag håller på att leta reda på lite fakta om Swertia, men det verkar knappt finnas någon?!?
Vet någon något om denna hemliga växt och kanske till och med något om dess medicinska egenskaper?

tusen tack till alla som vill bidra med fakta!!
Åsa, mälardalen zon 2
Man får ju 152000 träffar på Google ifall man söker på ordet Swertia så det finns en hel del info på nätet om slöktet men håller man sig till enbart svenska sidor kan man nog inte hitta så mycket sverige är ett ganska litet land, så man får nog åtminstone även titta på de engelska sidorna ex. kan man hitta Plants for a futures information och den databasen är bra om ätliga och medicinala växter.
Eva 33c
Jag sådde några frön till Swertia perennis i år. Denna art verkar vara den vanligaste i odling i Sverige. Den tillhör samma släkte som gentianorna (dvs Gentianaceae ) och kallas på svenska (enligt "skud") stålört. En bildsökning på google visar att färgen är just stålblå-grå. JAg har sett den hos Hannelotte Kindlund, en trädgårdsamatör med visningsträdgård i Dalarna.
Om den har några medicinska egenskaper vet jag inte.
Det finns också andra arter av swertia, en namnlista från wikipedia. Om dem vet jag ännu mindre, kanske kan någon annan fylla i. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon