Full version: Beskära syrén
Thé
Jag har just inhandlat en Katherine Havemeyer som jag ska plantera i en friväxande häck. När jag frågade hur långt ner jag skulle beskära den såg damen på plantskolan ut som ett frågetecken och sa att jag inte skulle beskära den. Däremot skulle jag beskära den rödbladiga flädern jag köpte. På plantan finns även en lapp med en överkryssad sekatör=ingen beskärning.

Detta kan väl inte stämma? Om jag vill att den ska bli tät måste jag väl beskära den till våren? Eller är det något särskilt med Katherine Havemeyer? Den är ympad, och man ser tydligt var ympstället är, så det är ingen risk att skära bort själva Katherine.
Thé
Jag gör ett nytt försök och lägger in en bild. Är det ingen som har en teori får jag fråga på plantskolan igen nästa gång jag kommer dit.

[attachment=25002:Katherin...avemeyer.jpg]

I och för sig ser det ut som om det var ett tag sedan den blev beskuren; de höga pinnarna är ju rätt kraftiga... Vad har odlaren tänkt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon