Anki på Öland
Hjälp..... vad skall jag göra med min nyrotade vinranka? Min kompis har en jättestor vinranka som växer ute på en östervägg. Hon talade om att man kunde bryta en gren och rota, så det är klart att jag gjorde....... Nu är den rejält rotad i en ganska djup kruka. Skall jag låta den stå inne i växthuset i krukan över vintern eller skall jag gräva ner den där den skall stå redan nu?????
Anki
RibesRubusVitis
Du skriver inte vilken sort det gäller. Även om den är härdig utomhus, har den nya plantan ett svagare rotsystem och rötterna samlar näring som hjälper den att övervintra. Jag föreslår att du låter den stå inne i drivhuset denna vinter, ev. övertäckt med en bit säckväv när bladen fallit av. Vattna försiktigt; det finns risk för uttorkning när vårsolen väcker liv i knopparna.
blomkronan
Hur gjorde du när du rotade den?
Satte den i ett glas vaten först?
eller direkt i krukan?
När tog du sticklingen?
Hur lång tid tog det till den var rotad?
Jag vill oxå rota jag har flera vänner som vill ha ett skott, från min buske.
Jag har en som växer på friland, zon 2. Klarat alla vintrar nu i 15-20 år.
Vindruvan syns i bakgrunden
//Mari
RibesRubusVitis
Det är mycket lättare att rota förvedade sticklingar; när vinrankan ändå ska beskäras framåt nyår sparar man klippet i en fuktig tidning i plastpåse som förvaras i kylen ett par månader. I början av mars blir det lagom att sätta dem i jorden, så här:

http://www.eccevines.com/growing-grapes-from-cuttings.html


Anki på Öland
Tack, då får den stå kvar i krukan i växthuset nu första vintern!
Jag bröt bara av en gren på försommaren och stoppade ner direkt i krukan och sen stod den i morgonsol. Märkte väl att den rotat sig efter några veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon