Zara Hanning
Hej!

I somras köpte jag en stärnmagnolia som har varit planterad i en stor kruka under sommaren. jag hade tänkt plantera den nu i höst men läste i en bok att man ska plantera magnolia på våren. Så nu är frågan, ska jag förvara den inne i ett svalt rum och plantera i vår eller gräva ner den nu. Där jag bor är det odlingszon 4.

Vill också fråga hur jag ska vinterförvara två änglatrumpeter. Är det ok inne i ett svalt rum? Vad ska jag tänka på?

Tacksam för svar!

Mvh Zara
Jan af Lisö
Du skall förvara den svalt och mörkt under vintern, den tål nog några minusgrader i krukan.
Alexander-VG-zon3
jag hade planterat den i marken med kruka . den har ju ändå varit ute hela tiden . sedan till våren planterar om den i marken .

grenarna tål ju samma kyla även om den är i kruka bara att rötterna blir mer utsatta och ska du ha den ute i minusgrader ståndes i kruka kan den lika gärna var i marken hela vintern i kruka . ska du ha den inne måste du verkligen ha den kallt då runt 0c +5c .

problemet med höstplantering är att dom måste rota sig i marken innan vintern kommer , därav är det bättre att plantera den på våren då har rotsystemet rotat sig väl inför vintern . din har ett välrotat rotsystem i krukan och är van vid ''ute''liv .

Änglatrumpet kan du förvara i en temp på +5c +10c . även i högre temp men då behövs extra belysning . 5 till 10c är bäst .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon