Full version: Växtfråga
Gossen Ruda
Vad är det här för nånting som dykit upp i mitt grönsaksland? Måste vara en ettåring.

[attachment=25071:080928_5_växt.jpg]

[attachment=25072:080928_6_växt.jpg]

Piccante
kan det vara någon Geranium?
Helen i Piteå Zon 5
Någon sort av Malva?
zaaritha
Märklig växt!
Tror inte på malva eller näva!
Men: kan ej säja vad det är!
Alexander-VG-zon3
skulle vilja ha en bild på en utslagen blomma . tror mer på Malva .
Aqvakul
Bladen talar för Malva, men blomman?
Red Top
Ser ut som myskmalva, men bilden är väldigt blå. Kan det bero på ljuset?
Om du vill ha den kvar kan du ju flytta den till ett annat ställe. Tänk på att den har pålrot=)

Den är flerårig.
Anders zon 1
Någon sorts malva är det säkerligen. Kanske myskmalva, men det finns flera snarlika arter så det går nog inte att säga exakt vilken utifrån bilden. Att bladen ser blåaktiga ut beror med största sannolikhet på att kameran inte klarar att fånga exakt de rätta färgerna. Jag tycker ofta att det blir blåstick i bilder när det är mulet och lite dåliga ljusförhållanden.
Gossen Ruda
Nu i helgen var blomman utslagen och då såg jag genast vad det var, Rosenmalva. Jag har några plantor en bit därifrån så den har säkert självsått sig. Jag har dock aldrig sett en sån kraftig växt med så stora mörkgröna blad och att ett fröskott blommar som ettåring. Förmodligen beror detta på den rika näringstillgången i trädgårdslandet och det lurade mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon