Full version: Gräset gror inte
jennypenny
Hej!
Vi sådde för ca 2 månader sedan gräs på två mindre plättar i vår trädgård (ca 30 m2 vardera). På den ena delen har gräset grott och växer bra. På den andra plätten har det dock bara grott på hälften av plätten och på den andra hälften har det i princip inte växt något gräs alls. Vi kan inte se att det är någon som helst skillnad mellan där det gror och inte gror. Där är lika mycket ljus, samma jord, samma gödning osv. Vad kan detta bero på? Är det något vi kan göra förutom att göda mer, vilket vi redan gjort utan resultat?
Aqvakul
vattna vid behov

gödsla inte förrän till våren

ha tålamod


om det inte ser bättre ut när tillväxten sätter igång i vår , så skulle jag toppdressa och kompletteringsså
jonatan
CITAT (jennypenny @ 12-10-2008, 09:09) *
Hej!
Vi sådde för ca 2 månader sedan gräs på två mindre plättar i vår trädgård (ca 30 m2 vardera). På den ena delen har gräset grott och växer bra. På den andra plätten har det dock bara grott på hälften av plätten och på den andra hälften har det i princip inte växt något gräs alls. Vi kan inte se att det är någon som helst skillnad mellan där det gror och inte gror. Där är lika mycket ljus, samma jord, samma gödning osv. Vad kan detta bero på? Är det något vi kan göra förutom att göda mer, vilket vi redan gjort utan resultat?


tjena...
om jag inte har fattat fel så gror gräsfrön bäst när jordtempen är minst 10 grader... vi har själv planterat gräs här hemma i trädgården men det gjorde jag i sommras när det var varmt och det växte så det knakade...

så hade det varit jag så hade jag struntat i det nu och slängt ut lite frön till våren igen när jordtempen hamnat på ca 10 grader...

//jonatan
jennypenny
Här på västkusten är temperaturen i och för sig rätt konstant över 10 grader. ;-) Men visst hade det nog växt bättre om det varit lite varmare.
Tack för tipsen, kom gärna med fler.
renate
Gräset har i stort sätt stannat i växten nu,om du höstsår så gror det på våren när det är varmt och LJUST.Det är avtagandet av ljust som spelar en roll när det växer eller går i vila.Det är alledes för sent att gödslar.Lat det bara vara och avvaktat till våren,kommer inte gräset så kan du sår nytt där det inte växt.Vattning behövs på våren inte nu.
Gossen Ruda
Jag sådde gräs för två veckor sen, nu i helgen såg jag att det hade grott. Visserligen fick jag ligga på knä för att se dom små grässtråna, men dom fanns där. Det är ibland bättre att testa än att lyssna för mycket på goda råd. biggrin.gif
Zidane
Tror att det är bättre att så under våren och sommaren pga solens goda inverkan, jag sådde lite under sommaren och det växte som f-n.

Viburnum
Man gödslar 2 veckor innan man sår gräsfröna. Tänk på att gödsel bränner på de små sköra gräsrötterna. Vattna otroligt mycket ,tänk vad fort det torkar på gräsytan. Gallervälta. Med mycket torv i jorden gör det att vattnet pölar sig o drar med sig gräsfröna .
jonatan
CITAT (jennypenny @ 12-10-2008, 12:52) *
Här på västkusten är temperaturen i och för sig rätt konstant över 10 grader. ;-) Men visst hade det nog växt bättre om det varit lite varmare.
Tack för tipsen, kom gärna med fler.


haha... jag bor oxå på bästkusten och visst har vi ett skönt klimat men jag vet inte om det är över 10 grader i jorden...

i sommras när vi skulle plantera gräs på ett ställe i trädgården så öste jag på med ny fräch jord... överdrev ordentligt med både gräsfrön och blåkorn och den första veckan hände det inte nått... andra till tredje veckan började det komma upp lite och sen bara exploderade det... fick klippa det två ggr i veckan sen...
men som sagt så var det i juli...

lycka till iaf...

//jonatan
Gossen Ruda
Vad jag menar är att det är ingen vits att vänta till våren om man kan göra det nu. Gräset hinner växa en hel del nu innan vintern och kommer igång snabbare till våren. Visst kan det gå åt skogen men i så fall är det bara att så om nästa år men risken är inte stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon