Christoffer
Vi är några stycken som tänkte ge oss ut till en svampskog innan
säsongen tar slut, och min fråga är då om ni känner till någon bra
skog i Göteborg, eller en bit utanför Göteborg där det växer svamp.

Nu är det inte meningen att ni nödvändigtvis ska berätta om era kantarellställen,
utan helt enkelt ge oss tips på var vi kan ha vår svamputflykt.
Även skogar som är välbesökta för sina svampplockare, som vi inte känner till.
Bara man gärna får se mer utöver soppar, kremlor, riskor och spindelskivlingar.
Rimskivlingen är för närvarande min 5-i-topp-favorit, så den får ni gärna
meddela vart den finns rolleyes.gif




Piccante
Trakterna kring Hindås och runt Klippans naturreservat (ej att blanda ihop med kulturreservatet i Majorna) sägs vara väldigt svamprika.
KURT
Det bästa brukar vara att använda sig av karta och sedan antingen leta reda på så stora skogsområden utan vägar som möjligt. Alternativt, leta reda på skogsområden som inte är omedelbart lättillgängliga, t ex att man måste gå över åkrar för att nå skogen.
Piccante
Annars kan man ju söka på sina favoritsvampar och se på kartan var de växer http://artportalen.se/plants/default.asp laugh.gif
ingrid fuxwall
Svampställen är hemliga och förmedlas enbart innom den närmsta familjekretsen - så det så.

ingrid
Christoffer
Vad märkligt, jag skrev ett längre inlägg i den här tråden, som blev inskickat, men när man
öppnar tråden igen, så finns det inte med. Mycket märkligt.

I vilket fall så ska jag spana in kartorna och leta efter favoritsvampställena.

Vilka svampar har ni som era favoriter?

Mina är nog:

rimskivling
blek taggsvamp
saffransgul kamskivling
ostronmussling (läste nyligen att den i vissa fall gett hjärninflammation!)

och så herr kantarell och trött kantarell förstås! smile.gif
KarlJohan tål jag inte, efter att ha haft en hemsk upplevelse för några år sedan, då jag
åt mängder yaay.gif
Men än har jag inte provat alla matsvampar, och de jag vibränt och knaprat lite av
kan jag inte säga att jag provat.

Meriona
Halle och Hunneberg. Här finns allt! Inklusive öronmusslingar! Jag har en länk till en hemsida på jobbet som ger gps-koordinater till svampfynd på bergen. Kan den bara inte utantill, men ska försöka komma ihåg att länka in den när jag är där på måndag! Trots att det vimlar av folk här så går man aldrig tomhänt hem.... bravo.gif
Meriona
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 18:25) *
Halle och Hunneberg. Här finns allt! Inklusive öronmusslingar! Jag har en länk till en hemsida på jobbet som ger gps-koordinater till svampfynd på bergen. Kan den bara inte utantill, men ska försöka komma ihåg att länka in den när jag är där på måndag! Trots att det vimlar av folk här så går man aldrig tomhänt hem.... bravo.gif


www.stridvall.se

kolla den!

Christoffer
Jättebra sida. Tack så mycket!
Meriona
CITAT (Christoffer @ 10-11-2008, 22:43) *
Jättebra sida. Tack så mycket!


Ska tillägga att det inte är bara där DE hittat svamp som den finns.. Inga av våra favoritställen har de hittat angel_not.gif

Lycka till i vilka skogar du än ska ut i (i regnet)!!
Själv har jag nästan gett upp för iår, det är för j-a blött överallt... ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon