Full version: Rosor
gunvor
planteras höst eller vår? Vilket är att föredra.
köpa dyrt eller billigt - kvalitetsskillnader?
är svenskodlade rosor bättre än importerade?
Aqvakul
krukodlade kan planteras under hela växtsäsongen
barrotade planteras vår eller höst
fördelen med höstplantering är att de knappast torkar bort
nackdelen med höstplantering är risken för att de fryser bort första vintern, risken är större i norr. Slutsatsen är kanske att vårplantering är att föredra i fuktigare förhållanden och norrut, medan höstplantering skulle passa bättre söderut och i torra lägen.
Stora väl etablerade krukodlade exemplar är dyra, medan barrotade kan vara betydligt billigare. Det är meningslöst att köpa svaga, dåligt utvecklade exemplar.

generellt är lokalt odlade rosor att rekommendera - särskilt kritiskt norrut.
ingrid fuxwall
Själv är jag nog en rosälskare men kom inte på det förrän Lidel började sälja billiga förra våren, snarare var det förra våren jag upptäckte att de sålde rosor.

Nu har jag mängder av Lidel rosor men har lärt mig att de är lite luriga - de kan ändra färg och uteseende men sak samma vad kan man begära för 16.90. En av klätterrosorna är överfull med både blommor och knoppar. En annan som köptes som gul och som var det sommaren 2007 blev mörkröd i år och den fick sambon många kvistar av när han låg på sjukhuset och alla sa - Vilken vacker ros!!! och trots att det var blomförbud skaffade de fram en "vas" åt rosorna, så vackra var de - men doftlösa och det var ju bra i det sammanhanget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon