Monarda
Nu när det egna trädgårdsarbetet avtagit finns det en stund över att läsa om andras trädgårdar.

Har nyss avslutar en liten bok som gick direkt in i mitt hjärta och som heter 'Från en trädgård vid sundet'
Några dagboksanteckningar av Margaret von Bismarck. Ett år skildras i författarinnans egen trädgård, månad för månad. Fina skildringar om fåglar bl a.

Har ni några guldkorn att rekomendera?
ingrids
Refugium var trevlig, om trädgården som tillflykt. Boken om klosterträdgårdar har jag själv fått rekommenderad.
AnnammA
Sanna Töringe har jag läst två böcker av, som jag kan rekommendera. (Jag har även varit på ett mycket trevligt trädgårdsföredrag med henne arrangerat av "Rosensällskapet Skåne".) Hennes senaste, som kom i år, heter "Drömmen om en trädgård"och är full med underbara foton och berättar om Sannas trädgårdsliv under 25 år. Den andra boken av Sanna heter "Historier om blommor", där Sanna skriver om anekdoter och historier kring olika blommor. T ex sägnen om jesusbarnet och julrosen och herdeflickan. blandade bilder till historierna.
En tredje bok hittade jag häromdagen i min bokhylla ; lite bortglömd ; "Tasha Tudors trädgård" av Martin&Brown.Underbara foton om denna barnboksillustratörs trädgård, men den är från 1994, så jag undrar om Tasha finns kvar i denna världen längre...
AnnammA
CITAT (AnnammA @ 16-10-2008, 11:40) *
Sanna Töringe har jag läst två böcker av, som jag kan rekommendera. (Jag har även varit på ett mycket trevligt trädgårdsföredrag med henne arrangerat av "Rosensällskapet Skåne".) Hennes senaste, som kom i år, heter "Drömmen om en trädgård"och är full med underbara foton och berättar om Sannas trädgårdsliv under 25 år. Den andra boken av Sanna heter "Historier om blommor", där Sanna skriver om anekdoter och historier kring olika blommor. T ex sägnen om jesusbarnet och julrosen och herdeflickan. blandade bilder till historierna.
En tredje bok hittade jag häromdagen i min bokhylla ; lite bortglömd ; "Tasha Tudors trädgård" av Martin&Brown.Underbara foton om denna barnboksillustratörs trädgård, men den är från 1994, så jag undrar om Tasha finns kvar i denna världen längre...


Jag googlade på Tasha Tudor, och hon dog i juni i år, 92 år gammal...
Greta i Österbotten
Vill varmt rekommendera Ann-Christin och Dan Rosenholms fina bok om Enköpings parker.Den heter "Växtkomposition ideer från Enköpings parker",
Har du läst någon av Hannu Saarenströms böcker ? Alltid trevlig läsning.

Tasha Tudor var en sann trädgårdsvän.Önskar jag hade ens lite av hennes öga för komposition.Hon dog den 18 juni detta år.
skogstroll
jag tycker rimfrost o trädgårdsdrömmar av Hannu Sarenström är jättemysig smile.gif
NinaVästerplana
Testa denna sidan. Där finns många fina trädgårdsböcker...
http://www.tradgardsriket.se/
Det kan ju aldrig bli för många tongue.gif
NinaVästerplana
mojan
Jag tycker om Karin Berglunds tidningsartiklar om trädgård och hennes trädgårdsböcker. Hon har skrivit flera böcker med vackra bilder och trevlig text.
Kajsa i Arvika
Jag gillar boken "Amatörerna" för visst heter den väl så? ... Handlar om olika trädgårdsälskare och deras trädgårdar.. tummenupp.gif
Frideborg
Hej!
Kan glatt säga att Trädgårdslycka-både lust och möda är en bok som är trevlig att läsa.
Åsa Håkanson heter författaren.
En bok man blir glad av.
Mvh Birgitta w
ingrids
Just ja, Claras trädgård är hur kul som helst (till skillnad från Gabriellas trädgård som inte var nästa kul läsning alls).
Rosmarin
Sanna Töringes "Sannas Köksträdgård" är härlig och rolig läsning.
Eva i Höga
CITAT (Rosmarin @ 29-10-2008, 10:07) *
Sanna Töringes "Sannas Köksträdgård" är härlig och rolig läsning.


Ja, den läser jag också gärna. Hon skriver härliga böcker. Undrar om hon är dyr som föreläsare? Nån som vet?
rissen
CITAT (mojan @ 16-10-2008, 18:23) *
Jag tycker om Karin Berglunds tidningsartiklar om trädgård och hennes trädgårdsböcker. Hon har skrivit flera böcker med vackra bilder och trevlig text.



Karin Berglunds tidningsartiklar och trädgårdsböcker är super, super. Håller fullständigt med mojan.
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 29-10-2008, 10:42) *
Ja, den läser jag också gärna. Hon skriver härliga böcker. Undrar om hon är dyr som föreläsare? Nån som vet?


Det skulle vara intressant att veta. Hon är säkert en superföreläsare!
Wilmer
Nu har jag hittat min favorit hemma hos min mamma var den.. Älskade Pelargoner (en samlares anteckningar) av Veronica Wägner. Den är ingen djuplodande bok utan en lite lättsammare stil med lite fakta invävt. Klart mysig höst läsning.
Eva i Höga
Ja, den är verkligen läsvärd, en riktigt skön bok, man blir pelargonfrälst!
Jan Lindgren
Hej!
Jag som gillar att föröka växter använder ofta Hartmann and Kester: Plant Propagation, Principles and Practices. De flesta skulle nog tycka boken var tråkig men kunskap om vad man håller på med är viktigt.
MVH
Jan Lindgren
Wilmer
CITAT (Eva i Höga @ 05-11-2008, 12:11) *
Ja, den är verkligen läsvärd, en riktigt skön bok, man blir pelargonfrälst!


Ja, det är ju baksidan av boken då whistling.gif
HelenJ
Här hittar man en massa tips på läsvärda trädgårdsböcker - jag ska absolut försöka få tag i några av dem: Dagens trädgårdsbok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon