Full version: Djurläten
zaaritha
Finns det nå´n sida man kan få lyssna på läten av vilda djur, som grävling, t ex.?
Red Top
You Tube har ju det mesta.
De grävlingar jag har iakttagit har dock inte gett så mycket ljud ifrån sig.
Här är ett litet klipp på en grävling upptagen av att leta mat.=)
Grävling
skogstroll
hihi den var kul smile.gif
Myosotis
De har blodisande skrik också. Jag har hört "hemska obestämda skrik" i skogen två gånger i mitt liv, misstänker att det var grävling, men även harar kan ju skrika. Letade lite på nätet och hittade bl.a. ett otäckt forum där jägare diskuterade hur grävlingar låter när man sparkar på dem. sick.gif Lite roligare var en tysk tidningsartikel från augusti där bybor hade ringt polisen för att de hörde en kvinna skrika i skogen. T.o.m. helikoptrar deltog i sökandet. De hittade en grävling.
Men några ljudfiler hittade jag inte!
skogstroll
har också hört ett sånt skrik... lät som en människa hoppas det inte var det
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 18-10-2008, 11:23) *
har också hört ett sånt skrik... lät som en människa hoppas det inte var det

Nämen usch det få vi hoppas att det inte var.
Skriker inte rävar konstigt också? Rådjur gapar ju en del fast det låter ju kanske inte som en människa. De små låter som att blåsa i ett grässtrå.

Edit: Våra grävlingar har inte sagt något, de bara prasslar giggle.gif
Myosotis
Fast rävar låter väl alltid som rävar på rösten så man kan känna igen dem även om de skriker konstigt?
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 18-10-2008, 12:22) *
Fast rävar låter väl alltid som rävar på rösten så man kan känna igen dem även om de skriker konstigt?

Nä, jag vet inte hur rävar låter. Det var därför jag undrade. Jag har bara hört sägas att de skriker.
Myosotis
Hm, svårt att förklara. Som en hes hund lite grann. Ett utdraget gläfs som stiger lite på slutet. Låter inte alls hemskt.
Chamomille
Jaha. Vet inte om jag hört det ljudet. Påminner det om rådjur?
Sussie F-Flower
CITAT (zaaritha @ 18-10-2008, 01:02) *
Finns det nå´n sida man kan få lyssna på läten av vilda djur, som grävling, t ex.?



Jag har den här brölande kronhjorten från jägarförbundet i min dator.

Där minns jag att det även fanns flera djur att välja på.


http://www.jagareforbundet.se/jagareforbundet/kronhjort/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon