Full version: Citrus
ekliden
[size="4"][/size]Varför tappar mina två citrusar blad nu? Är det normalt? De står ljust och ca 10-15 grader varmt uterum.
Tacksam för svar!
Alexander-VG-zon3
vilka citrusar är det ?

har du vattnat dom ? och har du kollat så där inte är någon ohyra ?

är det ljust fönster eller extra belysning ? även ett söderfönster kan under vinter ge noll ljus . dock ett uterum är väl ljusare än inne .
ekliden
Jag har vattenmätare o enl. den så är de inte torra! Ohyra, Orange sköldlöss ,hade en av dem två dgr efter köp, men de är borta nus en flera veckor. Jag kollar noga med förstoringsglas .
Det ena är ett citronträd citrus lemon och det andra ett självuppdraget frö, ca 10 år gammalt.
Jag har dem i vårt uterum med fönster runt om och isolertak. Det är ljust och luftigt med isolerat trägolv. Trodde det skulle vara ett idealiskt ställe att ha citrus och fikon på! Fikonet har oxå tappat sina blad , men det är väl normalt!
Har haft änglatrumpeter i flera år här som vuxit o burit blommor här nästa året om.
Alexander-VG-zon3
ja fikon ska tappa bladen .

har du känt i jorden ? så den inte är för blöt eller för torr . citrusar under vintertiden kan ruttna i barken vid jord ytan om det är för mycket vatten . och det ger samma symptom som torka dvs torra blad som vissnar och trillar . du har inga bilder på dom ? då är det enklare att veta .

när planterade du om dom senast ? citrus trivs inte i den kompakta lerjorden dom kommer i . dom vill ha lergranulat inte lerjord . en omplantering i feb i citrusjord gör nog ingen skada .

fast även om det verkar ljust för oss , så tycker växterna att det nu börjar bli ont om ljuse även en solig vinter dag i söderfönster är det ont om ljus .

men så länge stammen är frisk så kommer det nya blad till våren .

försök hålla bladen fuktiga och ge dom extra belysning om du kan och vattna efter temp är det ca +10c +15c vattna då 10-15gånger under vintern . är jorden alldeles för dåligt så kan man plantera om nu även om jag tycker det är mycket bättre att göra det till våren .
ekliden
[attachment=26217:IMG_5281.JPG][attachment=26218:IMG_5283.JPG][attachment=26219:
IMG_5287.JPG][attachment=26220:IMG_5290.JPG]

Hej Flaxass!

Visar här nytagna bilder på mina krånglande växter...vad tror du?
Alexander-VG-zon3
fikonet är helt friskt och normalt att den tappar bladen .

citrusarna såg inte helt dåliga ut .

jag tror på dålig övervintrings plats . och att du innan har haft mycket ohyra på dom ev .

låt dom stå så , håll bladen fuktiga och vattna inte för mycket och inte för mycket ( fuktmätare litar ajg inte på under vintern ) , i feb plantera om dom i större kruka och i ny citrsjored och i maj till aug ger du dom citrusnäring en gång i veckan . ställ ut dom när det ute är ca +15c ( ta in vid frost ) sedan ha dom ute hela sommaren-hösten .

dom kommer nog tappa flerbladen men så länge stammarna inte dör så kommer nya blad .

ekliden
Tack! Nu vet jag vad jag ska göra! Finns det olika sorter av citronträd? Något du rekommenderar?

Det finns ju nu stora träd att köpa för halva priset......
Alexander-VG-zon3
det finns en del olika citron sorter , det beror på hur du ska ha den ? . det finns ju en del som är framtagna för att ge bättre skörd eller passa i kruka . ska man bara ha för prydnad så kvittar det vilken sort man väljer tycker jag . plus i sverige är det svårt att skaffa namnsorter här säljs rätt upp och ner citrus limon .

stora träd för halva priset nu kan man hitta en del klipp ! dock kan dom se lite fula och skräpiga ut denna vinter man får hem dom . men till nästa år växer dom till sig och blir bättre .
blomkronan
Tack för tipsen Flaxss
Jag ska ställa min lite ljusare och spreja bladen.
Jag köpte min på rean... ska man kanske sätta den i större kruka nu? behålla "lerklumpen" och i med citrusjord runt om?
Och plantera om den på riktigt i vår...
Alexander-VG-zon3
är det inte jätte akut så vänta till våren .
blomkronan
CITAT (flaxss @ 21-10-2008, 00:56) *
är det inte jätte akut så vänta till våren .

Nej inte akut... inga blad har fallit. Jag väntar...
MartinE
Hej

En fundering om det där med "lerklumpen". Jag köpte för ett par år sen en apelsin som då var planterad i en relativt liten kruka med beige lera. Den bor nu i en större kruka med citrusjord men den ursprungliga "lerklumpen" finns kvar. Ska man ta bort leran?
Trädet mår väl hyfsat bra. Blommar och ger frukt men bladen har blivit lite gula. Hela sommaren har det stått ute i sol och regn och jag har nu flyttat in det i uterummet.


Apelsin.jpg


/ M

Alexander-VG-zon3
den skulel nog må bra av att få regelbundet med näring till nästa vår-sommar . en gång i veckan ger du den citrusnäering .
Stevick
Jag frågar så som de ovanstående, skall man försöka få bort så mycket som möjligt av lerklumpen de kommer i? När man planterar om dem, när man redan har planterat om dem nåt år eller två innan, skall man försöka ta bort så mycket av den jorden med?
VIckan
MariaS
CITAT (Stevick @ 15-03-2009, 10:13) *
Jag frågar så som de ovanstående, skall man försöka få bort så mycket som möjligt av lerklumpen de kommer i? När man planterar om dem, när man redan har planterat om dem nåt år eller två innan, skall man försöka ta bort så mycket av den jorden med?
VIckan

JApp. Jag brukar ta en stjärnskruvmejsel, som jag kör in mellan rötterna i klumpen. Sen är det bara att skaka klumpen och det mesta ramlar av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon