Full version: Askskottsjuka
KURT
I radioprogrammet Naturmorgon den 11/10 var det en intervju med Skogspatolog Pia Barkman berättade om askskottsjukan som nu spridit sig till hela det svenska askbeståndet. Svampen Chalara fraxinea , som tros orsaka sjukdomen, spreds hit från Polen och Litauen. Och erfarenheterna därifrån visar att förmodligen 60-80% av alla askar kommer att dö relativt fort. Som tur är så är i alla fall just asken oftast fröförökad, så det finns en bra genetisk variation inom populationen, vilket ger hopp om att det skall finnas motståndskraftiga exemplar. Detta visar mycket tydligt farorna med vegetativ förökning av växter i stor skala, där alla exemplar blir genetiskt identiska.

Man kan läsa mera om askskottssjukanSLU:s skogsskade site



Där kan man också b l a hitta kartor på utbredningen av olika sjukdomar som angriper träd, och man kan också själv rapportera in skador.
Huggorm
Tragiskt är vad det är crying.gif
*Ulrica*
Vi har 7 enorma, gamla askar på vår tomt och ett flertal ungträd. Tyvärr har vi upptäckt och rapporterat in askskottsjuka till SLU nu i sommar. Kanske måste vi ta ner en del av de riktigt stora träden nästa år. Det blir väldigt tomt efter dem....
krellus
Ja, vi har en gigantisk ask på vår tomt som bara inte får dö...
Huggorm
Här i Munkedal finns det mängder med ask, inte minst längs älven. Och uppskattningsvis är nog åtminstone 80% drabbade...
Solstorm
Jag har flera stora askar och visst är de vackra, men jag har miljoner rotskott och mängders med frösådda askar. Jag för en ojämn kamp mot dem, askarna leder stort. Jag hoppas innerligt att jag får hit askkottssjukan och att mer än 80% drabbas, helst 100%.
Big Gardener
En stor del av trädbeståndet på Norrvikens Trädgårdar består av ask. Vi har redan tydliga symptom på askskottsjukan och i stort sett hela beståndet är angripet . Det är väldigt synd. Samtidigt har vi bra och starka bestånd av bok, klibbal och japansk valnöt som troligtvis kan ersätta beståndet, men då talar vi om tidsaspekter på 40-75 år.

http://norrvikenstradgardar.blogspot.com/2.../sjuka-trd.html
Huggorm
Det tar väll några år innan angripna askar dör helt, så det kommer nog se ganska risigt och tråkigt ut på många håll i södra Sverige de närmasta åren. Sedan får vi se vad som kommer fylla upp de platser där askarna stått

skogstroll
jag har några nya små askar på min tomt men de står lite taskigt till tyvärr så de ryker nog -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon