Tina J
Hej,

jag har nyligt planterat två vitbrokiga korneller på min uteplats. Jag tycker att vi har vattnat dem ganska friskt men nu börjar de se konstiga ut och bladen torkar. Eftersom jag är helt nybörjare på detta med buskar och inte vet vad som händer med kornellen på hösten undrar jag om jag har vattnat för lite eller om bladen brukar falla av vid den här tidpunkten?

Har någon tips på hur jag ska sköta dessa? De står soligt på uteplatsen.

Tack på förhand,

/Tina
Lars
Träd och buskar som har stått länge i kruka i plantskolan eller på handelsträdgården brukar ofta få höstfärg tidigare än normalt, och det är nog möjligt att de kan tappa bladen också. Såg de fina ut när du köpte dem? Annars kanske de har fått torka någon gång i plantskolan i sommar. Här nere i skåne har de inte börjat tappa bladen än, men om du bor längre upp så kanske det inte är så konstigt. Jag tror inte att det är någon fara, korneller brukar inte vara kinkiga. Vänta över vintern och se, är de döda i vår så gå tillbaka dit du köpt dem och säg att de såg dåliga ut redan i höstas.

Efter etablering ska de inte behöva mycket skötsel. Men du får nog se till och vattna några gånger nästa sommar så de etablerar sig ordentligt.

Hälsar Lars
Tina J
TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon