Full version: Ny här..
sinna
Hejsan
Jag har häng med en längre tid i forumet och följer med stor intresse allt som skrivs. Nu skulle jag behöva lite hjälp av någon vänlig själ help.gif
Jag har köpte lite perenner på REA och nu undrar jag lite över vattningen (jag har aldrig planterat så här sent på året förr någon gång) Ska jag vattna ordentligt nu när jag planterar fast det är frost ibland på nätterna, eller hur gör man?? Frågade på granngården där jag köpte några av växterna och då fick jag ett mycket svävande svar. Typ -ja du kan ju skvätta på lite confused.gif confused.gif
Blev lixom inget klokare av det. Jag köpte bland annat en Rhododenron som annars ska ha mycket vatten vid nyplantering. Hur ska jag göra med den??

Ja som ni förstår är jag hyfsat ny i branschen och behöver lite hjälp flirting.gif
Hoppas att jag få lite kloka råd av någon!!
mvh Sinna
Alexander-VG-zon3
vattna vid plantering sedan klarar dom sig fram till våren igen .
Fågelvägen
Det kanske beror lite på i vilken växtzon du bor, men eftersom du lyckades plantera så är det tydligen inte tjäle i jorden?
Jag skulle i ditt ställe vattna rhododendron ordentligt inför vintern, minst 10 liter/vecka. Om du planterat den i väldränerad jord är det ingen risk att den får för mycket vatten.
Däremot kan växter som reas denhär tiden ha haft det taskigt hela sommaren. Trots kärleksfull vård har de ibland svårt att klara livhanken över vintern.
sinna
Hej igen
Jag bor i zon 4:a. Ja att köpa växter så här på REA i sista stunden är ju ett "lotteri" med det var så svårt att motstå rolleyes.gif
Ska jag vattna Rhododenron ända tills det blir tjäle då??
Sinna
Alexander-VG-zon3
fast även för roddisar så räcker det med vattnet som kommer en gång vid plantering . det du istället ska göra är att täcka den mot vårsolen plus vattna tidigt på våren . det är solen som gör att den skadas .

då det är tjäle och solen lyser och det blir varmt för den och den vill andas och skjuta skott . men den kan ju inte suga upp is . skuggar du den tidig vår om det är tjäle än så har den det svalt,skuggigt och börjar inte växa .
sinna
OK! Tack för svaren. Jag ska pyssla om dom på bästa tänkbara sätt nu .
thanks.gif
Sinna
Helen i Piteå Zon 5
Jag vill bara säga Hej och Välkommen hit sinna! smile.gif
renate
Hej och välkommen vill även jag önskar dig.Som flaxss redan skrev så räcker det om du vattnar Rhododendron vid plantering,det är såpass blöt i marken nu då behöver du inte vattnar extra.Om du köpt perenner behöver du inte vattnar de alls,bara plantera,det räcker.Lycka till.
sinna
TACK för det snälla mottagandet smiley_small_hug.gif
Kul att få bra, raka och informativa svar när man väl törs börja skriva och fråga om saker som man funderar över!! Säker busenkla saker för de flesta, men är man nybörjare så är man blush.gif


Hoppas att ni alla får en trevlig helg!!
mvh Sinna
Rosmarin
Även jag säger välkommen och lycka till med din Rhododendron!

Med Vänlig Hälsning, Rosmarin
Aqvakul
Välkommen hit Sinna och lycka till med din Roddis!
kompiskram.gif
AnnammA
VÄLKOMMEN HIT!Sinna blomma.gif , och lycka till med din nya rhodendendron...


PS! Även dina andra växtinköp, förstås!
Bassam
TACK FÖR FRÅGA
Jag har en fråga till dig, du vet att du köpte dem försent, varför planterade de nu , och lägga dig för frost risken, du kan behålla de i isolerar krukor och förlägger dem i marken, sen när risken till frost försvann, du kan plantera de i marken.
Obs: tack till alla mina duktiga kompisar som svar, men jag lägga min åsikter,
H:BAssam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 31-10-2008, 16:39) *
TACK FÖR FRÅGA
Jag har en fråga till dig, du vet att du köpte dem försent, varför planterade de nu , och lägga dig för frost risken, du kan behålla de i isolerar krukor och förlägger dem i marken, sen när risken till frost försvann, du kan plantera de i marken.
Obs: tack till alla mina duktiga kompisar som svar, men jag lägga min åsikter,
H:BAssam


fast även i kruka eller i mark ska dom ju ändå vara ute ! , så det kvittar ju då plus växter som är planterade i marken klarar sig bättre över vintern än i krukor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon